Identitatea iudaică în cultură
Se cunosc cuvintele lui Hilel, întrebat fiind ce este iudaismul, cu condiția de a da răspunsul cel mai scurt, cât poate sta un om într-un picior – la care înțeleptul a răspuns – „Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face , restul sunt vorbe”. Deși Noica a încercat să transforme această formulare într-un sofism, într- o dicuție cu Gabriel Liiceanu, totuși marele Hilel are dreptate în continuare. Iudaismul are un sâmbure de adevăr universal . Deși evreii au fost marginalizați, persecutați multe secole și în multe zone, țări unde au locuit, ei au respectat , conform îndemnului biblic și al celui talmudic, legile locului, fără a-și pierde identitatea Ne aflăm în fața unei chestiuni complexe – ce este identitatea iudaică, pentru că definirea iudaismului decurge chiar din prima definire. Identitatea iudaică nu este o noțiune imuabilă, independentă de timp, ea evoluează, de la secol la secol, de la mileniu, la mileniu. Ne întrebăm ce identitate avea Abraham, tatăl popoarelor ( după numele său)? Incepând un dialog cu Dumnezeu, cum spune Tanahul, Abram a devenit Abraham, deci definirea identității sale se rezumă la adoptarea monoteismului. El face un legământ cu Dumnezeu, fiind gata să-și sacrifice chiar fiul, pe Isaac. Al treilea Patriarh, Iaacov sau Iacob s-a luptat cu îngerul care era o întruchipare a Domnului, astfel că la numele Iacob s-a adăugat numele de Israel. Numele de hebreu sau evreu nu definește direct identitatea iudaică, denumirea fiind explicată cu sensul de omul de dincolo de râu, probabil de Eufrat. Israel, cel care s-a luptat cu Domnul, de la egal la egal, fiind totuși un muritor reprezintă concepția despre un Unicul Dumnezeu aflat în dialog cu omul, pentru că lupta simboliza dialogul. Moshe Idel, un mare iudaist și cabalist al timpurilor noastre ne spune mereu să citim Biblia ca pe un text metaforic, nu ca pe o narațiune faptică. Cel care a ajuns la revelația divină și a primit Legea de la Dumnezeu a fost Moise. Decalogul, cele cinci cărți, deci Tora, care cu celelate cărți a devenit Tanah se datorează dialogului lui Moshe – Moise cu Dumnezeu. Identitatea iudaică devine nu numai o închinare în fața Domnului Unic, dar și obligații morale ce trebuie respectate, conform legământului cu Dumnezeu. Brit mila aplicată la bărbați, înseamnă legământul sfânt, ceea ce nu însemană că femeia este exceptată de la obligațiile morale din cadrul obștii., dimpotrivă, femeia, sub aspect moral este mai mult supusă obligațiilor și prescripților ( căsătoria cu fratele defunctului, imposibilitatea recăsătoriei cât timp soțul este viață, chiar dacâ a părâsit căminul și nu a revenit, pedepsirea adulterului, etc.). Este, desigur, vorba despre cutume antice și medievale. Cartea Sfântă cunoaște personalități de frunte, feminine –Debora, preoteasă și luptătoare, Sulamith, iubita regelui Solomon, Estera, soția regelui persan Ahasveros,ș.a. Cu distrugerea celui de al Doilea Templu si marea risipire ( DIASPORA) LA ANUL 7O e.a., despre identitatea iudaică se poate vorbi prin vocea exilului. Comunitatea, sinagoga, rabinul devin repere unice ale vieții evreiești. După primul mileniu, apar ghetourile, o formă de izolare a evreilor, ca măsură represivă, dar și autoprotectoare. Mesianismul din sec. XVII-XVIII (Sabaty Zvi, Frank), hasidismul lui Baal Shem Tov aduc o nouă trăsăturii acestei identități. Apare Tzadikul ca îndrumător al obștii, iar învățații sunt numiți , după o tradiție din Orient, gaoni. Rabinii ortodocși asimilează cu timpul mișcarea hasidică, la început combătută. In apusul Europei, evreii din Spania, Portugalia, adică sefarzii încep, din 1492 o nouă istorie proprie, se risipesc în imperiul otoman, apoi în Europa, Palestina, America, aducând o veche tradiție culturală. Evreii din estul Europei vorbeau idișul, un dialect german din secolul XI, cu elemente ebraice, apoi slave, romanice, formând o arie așkenazită de limbă idiș (Așkenaz era denumirea Germaniei). Haskala, adică iluminismul iudaic inițiat de Moses Mendelssohn în secolul XVIII este drumul deschis pentru reintegrarea evreilor ăîn viața socială, politică,desigur, culturală a țărilor europene, unde aceștia locuiau. Contribuția la cultură și civilizație a evreilor a fost și este enormă, în ciuda atacurilor, calomniilor, măsurilor de izolare, expulzare, încercate de diverși potentați, inclusiv capi ai bisericilor creștine. Holocaustul nazist a pus sub semnul întrebării nu numai existența evreilor în Europa, unde circa 5o% din evrei au fost uciși, dar și puterea de a supraviețui a identității iudaice. Răspunsul a fost ca și acela din vremea Macabeilor, ca și al celor de la Massada ( dar nu pe calea sinuciderii), ca și pe vremea lui Bar Kochba și a lui Rabi Akiva – răspunsul a fost Declarația de Independență a Statului Israel, la 14 mai 1948, împlinirea visului sionist, a previziunii lui Theodor Herzl. Astăzi pentru evrei identitatea este legată și de atașamentul pentru Statul Israel. Desigur, nu este o dogmă, dar a fi antisionist, antiisraelian, implică și o atitudine antisemită, vrând, nevrând.
Se cunosc cuvintele lui Hilel, întrebat fiind ce este iudaismul, cu condiția de a da răspunsul cel mai scurt, cât poate sta un om într-un picior – la care înțeleptul a răspuns – „Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face , restul sunt vorbe”. Deși Noica a încercat să transforme această formulare într-un sofism, într- o dicuție cu Gabriel Liiceanu, totuși marele Hilel are dreptate în continuare. Iudaismul are un sâmbure de adevăr universal . Deși evreii au fost marginalizați, persecutați multe secole și în multe zone, țări unde au locuit, ei au respectat , conform îndemnului biblic și al celui talmudic, legile locului, fără a-și pierde identitatea Ne aflăm în fața unei chestiuni complexe – ce este identitatea iudaică, pentru că definirea iudaismului decurge chiar din prima definire. Identitatea iudaică nu este o noțiune imuabilă, independentă de timp, ea evoluează, de la secol la secol, de la mileniu, la mileniu. Ne întrebăm ce identitate avea Abraham, tatăl popoarelor ( după numele său)? Incepând un dialog cu Dumnezeu, cum spune Tanahul, Abram a devenit Abraham, deci definirea identității sale se rezumă la adoptarea monoteismului. El face un legământ cu Dumnezeu, fiind gata să-și sacrifice chiar fiul, pe Isaac. Al treilea Patriarh, Iaacov sau Iacob s-a luptat cu îngerul care era o întruchipare a Domnului, astfel că la numele Iacob s-a adăugat numele de Israel. Numele de hebreu sau evreu nu definește direct identitatea iudaică, denumirea fiind explicată cu sensul de omul de dincolo de râu, probabil de Eufrat. Israel, cel care s-a luptat cu Domnul, de la egal la egal, fiind totuși un muritor reprezintă concepția despre un Unicul Dumnezeu aflat în dialog cu omul, pentru că lupta simboliza dialogul. Moshe Idel, un mare iudaist și cabalist al timpurilor noastre ne spune mereu să citim Biblia ca pe un text metaforic, nu ca pe o narațiune faptică. Cel care a ajuns la revelația divină și a primit Legea de la Dumnezeu a fost Moise. Decalogul, cele cinci cărți, deci Tora, care cu celelate cărți a devenit Tanah se datorează dialogului lui Moshe – Moise cu Dumnezeu. Identitatea iudaică devine nu numai o închinare în fața Domnului Unic, dar și obligații morale ce trebuie respectate, conform legământului cu Dumnezeu. Brit mila aplicată la bărbați, înseamnă legământul sfânt, ceea ce nu însemană că femeia este exceptată de la obligațiile morale din cadrul obștii., dimpotrivă, femeia, sub aspect moral este mai mult supusă obligațiilor și prescripților ( căsătoria cu fratele defunctului, imposibilitatea recăsătoriei cât timp soțul este viață, chiar dacâ a părâsit căminul și nu a revenit, pedepsirea adulterului, etc.). Este, desigur, vorba despre cutume antice și medievale. Cartea Sfântă cunoaște personalități de frunte, feminine –Debora, preoteasă și luptătoare, Sulamith, iubita regelui Solomon, Estera, soția regelui persan Ahasveros,ș.a. Cu distrugerea celui de al Doilea Templu si marea risipire ( DIASPORA) LA ANUL 7O e.a., despre identitatea iudaică se poate vorbi prin vocea exilului. Comunitatea, sinagoga, rabinul devin repere unice ale vieții evreiești. După primul mileniu, apar ghetourile, o formă de izolare a evreilor, ca măsură represivă, dar și autoprotectoare. Mesianismul din sec. XVII-XVIII (Sabaty Zvi, Frank), hasidismul lui Baal Shem Tov aduc o nouă trăsăturii acestei identități. Apare Tzadikul ca îndrumător al obștii, iar învățații sunt numiți , după o tradiție din Orient, gaoni. Rabinii ortodocși asimilează cu timpul mișcarea hasidică, la început combătută. In apusul Europei, evreii din Spania, Portugalia, adică sefarzii încep, din 1492 o nouă istorie proprie, se risipesc în imperiul otoman, apoi în Europa, Palestina, America, aducând o veche tradiție culturală. Evreii din estul Europei vorbeau idișul, un dialect german din secolul XI, cu elemente ebraice, apoi slave, romanice, formând o arie așkenazită de limbă idiș (Așkenaz era denumirea Germaniei). Haskala, adică iluminismul iudaic inițiat de Moses Mendelssohn în secolul XVIII este drumul deschis pentru reintegrarea evreilor ăîn viața socială, politică,desigur, culturală a țărilor europene, unde aceștia locuiau. Contribuția la cultură și civilizație a evreilor a fost și este enormă, în ciuda atacurilor, calomniilor, măsurilor de izolare, expulzare, încercate de diverși potentați, inclusiv capi ai bisericilor creștine. Holocaustul nazist a pus sub semnul întrebării nu numai existența evreilor în Europa, unde circa 5o% din evrei au fost uciși, dar și puterea de a supraviețui a identității iudaice. Răspunsul a fost ca și acela din vremea Macabeilor, ca și al celor de la Massada ( dar nu pe calea sinuciderii), ca și pe vremea lui Bar Kochba și a lui Rabi Akiva – răspunsul a fost Declarația de Independență a Statului Israel, la 14 mai 1948, împlinirea visului sionist, a previziunii lui Theodor Herzl. Astăzi pentru evrei identitatea este legată și de atașamentul pentru Statul Israel. Desigur, nu este o dogmă, dar a fi antisionist, antiisraelian, implică și o atitudine antisemită, vrând, nevrând.