Ce înțelegem din „ Călăuza rătăciților”?Fără pretenția de a spune ceva nou, după Maimonide și după numeroșii săi comentatori, vom încerca să spunem ce am înțeles noi, adică autorul și unii care sunt pe același palier de înțelegere, azi, în secolul XXI, anul 2009.De ce rătăciți? Maimonide spune – omul religios care ia cunoștință de filosofie, dec
i de o știință a cunoașterii, care este un iubitor al înțelepciunii, al rațiunii se găsește descumpănit în fața textului canonic, în fața Legii din Cartea Sfântă. De asemenea, cine a citit cu atenție Biblia ebraică va găsi pasaje obscure, alegorii la care recurg profeții , care pentru un învățat pot trezi „o anume tulburare”, cum scrie Maimonide în prefață. Primul sfat pe care îl dă celor tineri , mai puțin inițiați
este să nu înceapă studiul cu metafizica. Apoi, cu un curaj care putea să-l coste o acuzație de erezie, Maimonide vorbește de antropomorfismul lui Dumnezeu, de atributele sale care îl apropie de înțelesul omenesc al Ființei. Dumnezeu vorbește omului, reacționează ca un om, se scrie în Biblie, ”Mâna lui Dumnezeu”, adică se adeverește ce scrie în geneză – Dumnezeu a făcut om după chipul și asemănarea Sa. Avea Dumnezeu un chip? Nu găsim un răspuns, doar o presupunere. Dar existența, unicitatea, veșnicia lui Dumnezeu este indubitabilă, Dumnezeu este comparat cu un rege într-o c
etate, în care nimeni nu face nimic fără voia și știrea Sa. Pe de altă parte, atributele negative ale Dumnzeirii atestează și ele existența divină . Dumnezeu nu este impresionat de cele ce se petrec pe pământ, nu are cele cinci simțuri, nu are trup, etc. Am putea spune că monoteismul iudaic este cel mai consecvent.Referitor la Numele lui Dumnezeu, Maimonide consideră că este necesar și fără atribute. Numele, prin el însuși Îl reprezintă pe Dumnezeu. Universu
l este unic, nu există vid. Această afirmație corespunde și vederilor științei actuale. Eterul universal este astăzi explicat prin continuul materie-energie. Desigur, chestiunea sfereleor, a sufletului sferelor, a înțelegerii divine sunt , astăzi , privite su totul altfel, dar Cabala a păstrat această noțiune fundamentală de „sferă”. Se știe că singurul corp
solid perfect este sfera, iar înțelesul ei metafizic se regăsește în mod diferit în diverse ramuri ale cunoașterii și gândirii omenești. Veșnicia și Creația sunt și ele noțiuni discutabile, asupra veșniciei s-a căzut la un acord, iar Big-Bang-ul, primul impuls este în mod limpede o noțiune relativă, nimic nu a fost înaintea nimicului, Big-Bangul fiind un fenomen din Universul accesibil nouă. Aris
totel nu a dovedit veșnicia lumii, afirmă maimonide. Tot Maimonide nu acceptă inexistența Creației, ca un act inițial în evoluția lumii. Este normal, sub aspect teologic. Dar, spune el,„sfârșitul Lumii nu a fost demonstrat”, deci el nu acceptă Apocalipsa. Altă temă este locul omului în Univers și apariția Răului.„Nimic rău nu vine din cer”. Omul crede că Universul este făcut pent
ru el, dar realitatea este exact opusă acestei înțelegeri – omul este pentru Univers. Primul rău se naște din materialitatea și, implicit, efemeritatea omului, de care el este conștient.Al doilea rău este provocat de oamenii înșiși prin împilare, asuprire. Adică , viața socială, Al treilea tip de rău este cel provocat de viciile omenești, lăcomia, nestăpânirea, nerăbdarea, beția, preacurvia, lenea, etc.„ Nenorocirea nu se naște din țărână”, spune Biblia.Este capitolul care s-ar integra în Etica, reluată peste secole de Spinoza.Ce se poate spune despre Providență? Ea nu există? Ea există?Ea există, dar este influențată de voința omului? Accepție
iudaică este următoarea – respectând Legea, omul își poate asigura viitorul. Un exemplu în acest sens este Cartea lui Iov, unde puterea credinței îi redă lui Iov fericirea pierdută. Desigur, ca oameni moderni întrebăm – dar cu ce preț? Următorul subiect abordat este – profeția, cu primă referire la Moise. Aici se vorbește despre „intelectul activ”, iar afirmarea acestuia se exprimă prin existența a patru ipostaze – savantul, legislatorul, falsul profet și profetul ( cel adevărat). Oricare om are în modul să
u de a gândi un grad de cutezanță. Viziunea profetică, limbajul adecvat sunt elementele prin care mesajul divin ajunge la cel ales a fi profet ( evident, nu oricare om). Insăși profeția are unsprezece trepte de realizare. Nu le vom enumera, ele necesită atenție și meditație pentru a le înțelege. Ultimele două capitole se referă la Lege, care este bazată pe înțelepciune ( departe de spusa Sf. Augustin, „credo quia absurdum est”) și la Cultul Suprem ( cunoașterea lui Dumnezeu,
imitarea lui Dumnezeu) . Este interesantă parabola cu oamenii care intră într-un palat imperial, unii nu găsesc intrarea, alții pătrund , dar nu ajung la împărat, alții se îndreaptă spre sala unde tronează împăratul și numai foarte puțini ajung să-l cunoască. ”Călăuza rătăciților” este o carte scrisă nu numai cu o fervoare sinceră, fără bigotism, dar și o creație lite
rară, ca și o sursă de meditație pentru un om cu destule cunoștințe în domeniul științelor naturii, care nu se așează pe poziții dogmatic – ateiste, este un apel la rațiune, deși, uneori, ai senzația că misticismul, care a născut Cabala , nu este respins. De fapt, orice creație umană cere imaginație, iar imaginația este și ea o poartă spre cunoaștere, fie metafizică. Realismul fără imaginativ este o natură moartă. Nu s-a exagerat când s-a spus că de la Moșe la Moșe nu a exostat un alt Moșe, adică de la Profetul Moise la Moise Maimonide nici un învățat nu s-a ridicat la puterea lor de convingere.
i de o știință a cunoașterii, care este un iubitor al înțelepciunii, al rațiunii se găsește descumpănit în fața textului canonic, în fața Legii din Cartea Sfântă. De asemenea, cine a citit cu atenție Biblia ebraică va găsi pasaje obscure, alegorii la care recurg profeții , care pentru un învățat pot trezi „o anume tulburare”, cum scrie Maimonide în prefață. Primul sfat pe care îl dă celor tineri , mai puțin inițiați
este să nu înceapă studiul cu metafizica. Apoi, cu un curaj care putea să-l coste o acuzație de erezie, Maimonide vorbește de antropomorfismul lui Dumnezeu, de atributele sale care îl apropie de înțelesul omenesc al Ființei. Dumnezeu vorbește omului, reacționează ca un om, se scrie în Biblie, ”Mâna lui Dumnezeu”, adică se adeverește ce scrie în geneză – Dumnezeu a făcut om după chipul și asemănarea Sa. Avea Dumnezeu un chip? Nu găsim un răspuns, doar o presupunere. Dar existența, unicitatea, veșnicia lui Dumnezeu este indubitabilă, Dumnezeu este comparat cu un rege într-o c
etate, în care nimeni nu face nimic fără voia și știrea Sa. Pe de altă parte, atributele negative ale Dumnzeirii atestează și ele existența divină . Dumnezeu nu este impresionat de cele ce se petrec pe pământ, nu are cele cinci simțuri, nu are trup, etc. Am putea spune că monoteismul iudaic este cel mai consecvent.Referitor la Numele lui Dumnezeu, Maimonide consideră că este necesar și fără atribute. Numele, prin el însuși Îl reprezintă pe Dumnezeu. Universu
l este unic, nu există vid. Această afirmație corespunde și vederilor științei actuale. Eterul universal este astăzi explicat prin continuul materie-energie. Desigur, chestiunea sfereleor, a sufletului sferelor, a înțelegerii divine sunt , astăzi , privite su totul altfel, dar Cabala a păstrat această noțiune fundamentală de „sferă”. Se știe că singurul corp
solid perfect este sfera, iar înțelesul ei metafizic se regăsește în mod diferit în diverse ramuri ale cunoașterii și gândirii omenești. Veșnicia și Creația sunt și ele noțiuni discutabile, asupra veșniciei s-a căzut la un acord, iar Big-Bang-ul, primul impuls este în mod limpede o noțiune relativă, nimic nu a fost înaintea nimicului, Big-Bangul fiind un fenomen din Universul accesibil nouă. Aris
totel nu a dovedit veșnicia lumii, afirmă maimonide. Tot Maimonide nu acceptă inexistența Creației, ca un act inițial în evoluția lumii. Este normal, sub aspect teologic. Dar, spune el,„sfârșitul Lumii nu a fost demonstrat”, deci el nu acceptă Apocalipsa. Altă temă este locul omului în Univers și apariția Răului.„Nimic rău nu vine din cer”. Omul crede că Universul este făcut pent
ru el, dar realitatea este exact opusă acestei înțelegeri – omul este pentru Univers. Primul rău se naște din materialitatea și, implicit, efemeritatea omului, de care el este conștient.Al doilea rău este provocat de oamenii înșiși prin împilare, asuprire. Adică , viața socială, Al treilea tip de rău este cel provocat de viciile omenești, lăcomia, nestăpânirea, nerăbdarea, beția, preacurvia, lenea, etc.„ Nenorocirea nu se naște din țărână”, spune Biblia.Este capitolul care s-ar integra în Etica, reluată peste secole de Spinoza.Ce se poate spune despre Providență? Ea nu există? Ea există?Ea există, dar este influențată de voința omului? Accepție
iudaică este următoarea – respectând Legea, omul își poate asigura viitorul. Un exemplu în acest sens este Cartea lui Iov, unde puterea credinței îi redă lui Iov fericirea pierdută. Desigur, ca oameni moderni întrebăm – dar cu ce preț? Următorul subiect abordat este – profeția, cu primă referire la Moise. Aici se vorbește despre „intelectul activ”, iar afirmarea acestuia se exprimă prin existența a patru ipostaze – savantul, legislatorul, falsul profet și profetul ( cel adevărat). Oricare om are în modul să
u de a gândi un grad de cutezanță. Viziunea profetică, limbajul adecvat sunt elementele prin care mesajul divin ajunge la cel ales a fi profet ( evident, nu oricare om). Insăși profeția are unsprezece trepte de realizare. Nu le vom enumera, ele necesită atenție și meditație pentru a le înțelege. Ultimele două capitole se referă la Lege, care este bazată pe înțelepciune ( departe de spusa Sf. Augustin, „credo quia absurdum est”) și la Cultul Suprem ( cunoașterea lui Dumnezeu,
imitarea lui Dumnezeu) . Este interesantă parabola cu oamenii care intră într-un palat imperial, unii nu găsesc intrarea, alții pătrund , dar nu ajung la împărat, alții se îndreaptă spre sala unde tronează împăratul și numai foarte puțini ajung să-l cunoască. ”Călăuza rătăciților” este o carte scrisă nu numai cu o fervoare sinceră, fără bigotism, dar și o creație lite
rară, ca și o sursă de meditație pentru un om cu destule cunoștințe în domeniul științelor naturii, care nu se așează pe poziții dogmatic – ateiste, este un apel la rațiune, deși, uneori, ai senzația că misticismul, care a născut Cabala , nu este respins. De fapt, orice creație umană cere imaginație, iar imaginația este și ea o poartă spre cunoaștere, fie metafizică. Realismul fără imaginativ este o natură moartă. Nu s-a exagerat când s-a spus că de la Moșe la Moșe nu a exostat un alt Moșe, adică de la Profetul Moise la Moise Maimonide nici un învățat nu s-a ridicat la puterea lor de convingere.Boris Marian






































