Socrate 2

 

Arta sugerează, nuanțează, nu se citesc textele literare pe litere.  Aici mă despart de amatorism. Sună cam sever, poate  infatuat, poate fără umor, dar adevărat. Merem weiter.

Nimeni nu-ți dă garanții de viață veșnică, de ce? Nu este drept. Nici tinerețe fără bătrânețe. Evident banal. Optica  noastră despre vârstă se schimbă cam la cinci ani. Tânăr fiind, te doare în cot de bătrâni. Bătrân fiind, te enervează orice tânăr. Exagerez. Dar, un imberb autor, căruia i-am trimis niște texte, el făcea o antologie, m-a numit idiot, așa, pe net, fără nici o jenă. Poate că și sunt.  Dar să nu-mi spună. Mi-am amintit de o scenă din Cidul, parcă, sau din Ruy Blas, nu contează. Un nobil bătrân se apără cu demnitate.  Bolnavii și bătrânii nu plac, se vaită,  cobesc, Doamne iartă-mă. Suntem, totuși , efemeri. Ce ne agităm?  Unde-i Nirvana? Nume frumos, de femeie. Iubirea nu te salvează de moarte, nici scrisul, dar te îmblânzesc, ca și credința. Omul este un erou din naștere. El nu știe. Să ne ierte melcii pe care călcăm din greșeală.  Heinrich Boll a adunat toate vădanele într-o carte.  De citit. Ca și Mama Noapte, altă carte. În interiorul celulei, cuvântul „curând” a pătruns ca o împușcătură, lăsând o rană deschisă prin care sângele a țâșnit ca o arteziană. Lucrurile merg din ce în ce mai rău și mai complicat. Răul este complicat. Unde este puritatea duhului?  Magie. Oaspetele asculta mortificat, adică siderat.  Ceasul bătu ce bătu, apoi își aruncă limbile enervat. Nu-l privea nimeni.  Totul a început cu un sunet ciudat în piept. Un motoraș montat lângă inimă.  Oasele s-au metalizat, creierul a început să fluiere, se intersectau circuitele. Cineva a cules  robotul și l-a predat la materiale reciclabile, dar era un stranger, un marțian. Ieri m-am  întâlnit cu o bigotă, plesnește de sănătate, e blondă-albă, vorbește de diavol, de Dumnezeu  cu o ușurință ciudată. Dar este veselă, va intra în Rai. Un vecin, fost militar, bolnav foarte, merge drept,  nu se plânge și nu crede în nimic sau crede?  Omucidere prin tăcere.  Tu te adresezi cuiva,el bea bere,  respectivul , respectiva nu-ţi răspund. Poţi să plângi, să urli, grunt.  Să te indignezi, să întrebi,  să te umileşti?  NU, acesta este răspunsul din sfere cereşti.  Ca şi cum adresatul a murit şi el.  Doi morţi deodată, un singur şrapnel.  Asta se numeşte civilizaţie?   Mai bine un glonţ tras de după colţ, într-o staţie. Cauza  revoluţiilor. Poporul fără chiloţi a cerut Libertate pentru iloţi.  Închidem ochii, elefantul nu este în   baie,orbii ucid orbi, băi, Laie. skip to main | skip to sidebar

Aveam un profesor de muzică la liceu, Domnul să-l odihnească, fost boxeur de performanță. Ne scotea în fața clasei, cam zece-cincisprezece măgăruși cu vocea în schimbare și după ce ne punea să solfegiem ceva din corzile vocale, ne trăgea un pumn în nas. Fiecăruia după calitatea interpretării.
Mi-am amintit de această metodă originală de a te apropia de muze, când un colega mai nervos, autoconsiderat poet, mi-a promis că-mi sparge dinții, ba mă dă și în judecată. Imaginea mea despre poeți era de sorginte evomediană. Cu lira în brațe, cu alt instrument, un trubadur, un menestrel, ehei, îndrăgostit de orice, femei, copaci, astre, cântând la miezul nopții, apoi provocat la duel de un nobil gelos, ucis în duel, fie trimis de un tiran în cușca leilor.
Evoluția poeziei se aseamănă cu evoluția muzicii. Vorba lui Caragiale, „ ne gâdilă plăcut urechile”. Muzica. Poezia ar gâdila plăcut sufletul, prin extrapolare. Înainte de a spune ce îmi place, voi face o digresiune în ceea ce nu-mi place. Poezia antică înseamnă eposurile lui Homer, poemele de dragoste ale lui Sappho, soliditatea versului vergilian, Tristele lui Ovidiu, etc. Nu agreez satira, nici la antici, nici la moderni. Evul Mediu a adus lunga tradiție a cântecului de iubire, apoi a venit marele Will și a repus în drepturi muza poeziei- frumusețe și înțelepciune. Este idealul. Goethe se înscrie în acest ideal. Secolele XIX și XX, au adus maeștrii de tipul lui Rimbaud, Baudelaire, Verlaine, simbolismul, dar și gălăgioșii. Walt Whitman a fost primul care a bătut toba în poezie, deși sensibiltatea sa nu poate fi ignorată. Maiakovski , la ruși a fost cel mai de seamă urmaș al lui Whitman. Cinstit, nu-mi plac. Curios, prietenul, admiratorul lui Maiakovski, Boris Pasternak scria cu totul altfel, parcă era franțuzit. La fel Ahmatova, Țvetaeva.
Despre avangardă nu scriu nimic, dar cred că a fost cea mai mare capcană și „cacialma” în arte.
Oameni superdotați s-au amestecat cu cabotini și falși poeți, artiști, criteriile au devenit labile,astfel se explică și aderența la comunism a majorității avangardiștilor ( unii au ajuns la fascism, în Italia). Cred că un post-avangardist „mi-ar sparge dinții” pentru ce scriu eu aici. Am curajul să spun că arta s-a hrănit din avangardă, fără a se otrăvi, deși era în pericol. Desigur, eu nu gândesc precum dictatorii Stalin, Hitler, dar prefer poezia „frumoasă și înțeleaptă”. Nu-mi plac retorii, AGITATORII, deși au fost destui poeți talentați, în special în secolul XIX, când s-au format națiunile, ca și în secolul XX. Când naționalismul a devenit ideologie. Pe lângă duiosul patriotism al lui Esenin, care încântă prin muzicalitate, Maiakovski pare un barbar, dar la noi au fost Goga, poet de mare talent, Păunescu, hiperproductiv, mai înainte Coșbuc, cel care cerea pământ, faze beethoveniene ale poeziei. Unora o să li se pară că fac un melanj nepermis de nume. Nu, eu urmăresc o idée. Nu-mi place pumnul în poezie. Asta nu înseamnă că Beethoven nu este cel mai mare compozitor, dar Ceaikovski, Chopin, Schubert, ș.a. îmi sunt mai dragi. În poezie mă plictisesc și simboliștii – postsimboliști, dar și toboșarii, cum se dorea Beniuc, un poet care avea, totuși , talent.
Cred că poezia chineză, indiană, japoneză ar putea influența în continuare evoluția poeziei actuale. Altfel riscăm să cădem în vulgaritatea poeziei tip wrap, rock, hip-hop, Coca Cola și droguri. Sunt retrograd? Poate. Înțelepciune și frumusețe, asta voiau și anticii,asta ne oferă și Biblia prin Cântarea Cântărilor, Psalmi, poezia religioasă, dar nu cea bigotă. Profesorul meu de muzică, deși nu era un om rău, era chiar sentimental, făcea pedagogie artistică prin pumn. Cum era titlul unui roman anost al lui D. Popescu-D-zeu – „Pumnul și palma”. Desigur nu se gândea la Palme d”Or sau la Palma de Mallorca.


 

Socrate 1

 

Socrate este un cățel. El este tratat cu multă răceală. Vorbește mult, fără logică, doar ce-i trece prin cap. Cui prodest? Cui îi folosește?  Alții sar gardurile poeziei, participă la curse cu obstacole. Un demon aleargă cu bascheți pe bulevard. Bolborosește ceva în engleză, din „ My fair lady”.  Gerul nu mă mai sperie. M-am lăsat de fumat. Dacă voi afla că mâine mor, mă apuc din nou. Fumatul este o formă de crimă organizată. Ochii mei au căzut în ceașca de cafea, caută scrumul.  Se crapă de ziuă și omenirea se prăbușește în neant. Dar luna este cel mai demn cavaler. Nu iubește pe nimeni.  Nu este femeie, că  ar iubi , de ar fi. Unii duc o viață foarte zgârcită, nu la bani mă refer.  Cândva eram o lacrimă,  azi – om, mâine – ocean.

Zilele s-au jucat cu mine. Nici copacii nu seamănă între ei. Dar poemele? Uneori visez versuri și chiar poeme. Mesia este în fiecare. Ziua ca o cămașă de in… Mai departe. Teroarea luminii. Cu oamenii plicticoși mi-e teamă să discut. Mi se face lehamite de mine. În viață cea mai misterioasă  experiență este moartea. În intermezzo – iubirea. Apoi urmează o altă viață. Dacă nu aș crede în altă viață aș fi nenorocit. Azi este liniște, în octombrie, anul viitor, va fi la fel.  În blocul vecin, o femeie octogenară nu mai iese din casă de câteva luni. Kira, frumoasa kanish, așa îi spun eu, se plimbă tristă cu o femeie străină, nu dă din coadă ( Kira) , nu mă salută. Murmură niște versuri de ale ei.

Am văzut o bancă mare, comercială mușcând din fesa unei trecătoare. De fapt era directorul băncii, lipsit de educație, ah, tinerii ăștia de după 1989. Un cașcaval se rostogolește prin Europa. Cașcavalul sărăciei. Știați că Adam nu avea stomac și de aceea i s-a oprit mărul în gât? Eva nu a gătit niciodată, iar copiii lor trăiau din furat. Cineva s-a vista motor de avion și a trântit 200 de pasageri. Atât pentru azi.

boris marian

 

 

Nebun cap.9

Noi nu știm ce este în trupul nostru, dar cum să știm ce este în suflet?  Răceala  din ochii unor oameni  te duc la ideea morții universale.  Doi soldați  își veghează camaradul care este pe moarte.  Visele din mintea muribundului se transformă în baloane colorate. Camarazii nu le văd. La un moment dat,  rănitul dă semne că … nu mai trăiește. Semne… Îl părăsăesc, iar el strigă cu o voce neauzită – „Nu mă lăsați singur”.  Cutremurătoare scrisoarea lui Franz Kafka adresată tatălui.  Un tată care nu l-a agresat, doar a încercat să-i impună un alt mod de gândire și de viață. Tatăl este statul, este societatea, Kafka este individul strivit de autoritarism. Fericiți cei  săraci cu duhul, dar bogați în subconștient, acesta este talentul. Lecție de modestie – ce importanță are dacă Homer sau Shakespeare au existat sau nu ?Dacă mieii, vițeii, purceii nu trezesc mila, de unde mila pentru om?Ați privit ochii unui copil bătut?Cuvântul poate fi pumnal, glonț, otravă, dar și panaceu. Nu lăudați soarele, el există și fără noi. Pe cel rău, binele îl înrăiește mai mult. O știu din experiență. Cruzimea din texte face bine, dar nu acesta este adevărul căutat. Adevărul este iubire. Iubirile nu mor, se transformă. Poți cunoaște un om în câteva minute sau niciodată. Ura se hrănește din orice, chiar din ea însăși. Femeia și bărbatul  au aceleași drepturi, dar fiecare le înțelege altfel. Nu există un labirint mai greu de străbătut decât sufletul femei, dar merită. Cavalerii, cu legile de acum, ar fi fost toți la închisoare, pentru omor calificat. Adevărul nu este urât, urâți putem fi noi, uneori. E bine să ascultăm femeile, dar apoi să judecăm la rece. Laudele pot fi letale pentru artiști. Trăncăneala este salvare pentru cei ce nu gândesc. Fii circumspect față de anii ce vin. A fi sau a nu fi nu este o întrebare, ci două, iar răspunsurile sunt nenumărate. Să fii cinstit și să te cheme Brutus? Ca să rupi un trandafir îți trebuie fie curaj, fie pasiune. În timpul vieții, poeții nu sunt luați în serios, iar după moarte sunt uitați. Unii. A greși este omenește, a nu regreta este iar omenește, a repeta, tot omenește este, dar ce nu este omenește? Minciuna nu are picioare lungi, dar poate alerga în patru labe.   Șantajul este puterea celui slab Un fost prieten nu ți-a fost prieten niciodată. Întotdeauna va fi nevoie de cozi de topor, altfel  nu ar exista topoare ( din fabule) .Când adevărul poate fi văzut și de un orb, tot se găsesc unii să-l nege. Lașitatea și lingușirea sunt surori gemene. Urmează nedreptatea și crima. Mare semn de generozitate – să-i dai dreptate protivnicului Când lupul mănâncă o oaie este o chestiune economică, dar când atacă și păstorul, chestiunea devine politică Cum de se înțeleg ticăloșii mai bine decât oamenii normali? Oamenii inteligenți nu scriu. Dușmanul  nu există decât în închipuirea noastră. Atracția   sexuală ne urmărește toată viața, de ce nu am crede că și istoria  omenirii este un capitol de sexologie? Cel mai inexplicabil este motivul atracției dintre doi iubiți. Ușurința de a insulta un om este aceeași cu aceea de a-l ucide, adică , fără regrete. Singura șansă a suferinței este dispariția. Nu este niciodată târziu să mori pe malul mării. Nici o povară nu este repetabilă, ca și clipa. Dacă timpul ar avea zone , aș alege sudul. Durerea nu are norme, moartea nu cunoaște opreliști. Natura nu are nici o datorie față de noi. Printr-o lacrimă totul se vede mărit. Gândirea oamenilor este ca și zborul păsărilor, fiecare cât poate. Aflați pe același Titanic și tot nu erau solidari. Amatorii oferă cele mai mari surprize. O poezie nu se scrie, se desenează, se cântă, dar nu se scrie. Cei care nu citesc poezie sau citesc în exces ( da!) nu pot fi cititorii mei Cel mai rău sfetnic este ambiția, dar mai rău, orgoliul. A nu ierta este  prima etapă spre omucidere. Cine fură de nevoie este un sfânt, cine fură din lăcomie merită o ghilotină. Iubește la bătrânețe ca și cum ar fi prima oară. Nu orice dragoste se transformă în ură, dar ura se naște și singură Păcatul originar nu a fost cel al cunoașterii, ci al duplicității.O femeie poate fi frumoasă prin caracter, un bărbat este sigur urât prin caracter. Cei care știu totul, nu știu nimic, dar nici cei care nu știu nimic, nu sunt nevinovați. Mi-a fost milă numai de omul ridicol, de handicapați nu mi-e milă, eu nu-i jignesc cu mila mea, încerc să-i iubesc Un câine poate fi generos, dar oamenii generoși pot fi suspecți, uneori. Cine nu mă iubește nu este dușmanul meu, ci al său. Curios cum un artist, poet, eseist, iubitor de oameni, plante și animale poate ucide în serie, prin cuvinte, înjură birjărește, sparge dinții trecătorilor, urăște de moarte și mai este și fericit. Tăcerea are nevoie de  ascultători. Orice om se poate contrazice fie din interes, fie din lipsă de memorie. Ca să demonstrezi un neadevăr îți trebuie talent. Nu există poeți mici. Nu există otravă nefolositoare. Politețea exagerată este suspectă. Nu orice bâzâie , face miere. Ruinele au și ele valoarea lor. Să fii la fel de calm ca munții în amurg și-n zorii zilei. Nimic mai nedrept decât un leu în cușcă, nimic mai josnic să-l batjocorești. Floarea de cartof, rădăcina, cartoful fiert – o viață. Dacă am ști ce viață duc vulturii, am prefera soarta porumbelului. Descoperirea vieții de apoi ar fi cea mai valoroasă realizare științifică, restul nu contează.  Soarele nu știe că emite raze. Visez o lume fără pronume posesive. Nimeni nu-și pierde drumul în viață, doar și-l schimbă. Cineva m-a comparat cu Dumnezeu, altul , cu Satana, se pare că există o confuzie. Pentru animalele din curte, sărbătoririle sunt cele mai tragice evenimente. Urechile și ochii tulbură mintea. Nu-mi puneți o piatră pe mormânt, voi ieși în curând. Unele idei  nu le mai scoți decât cu creier cu tot. Minciuna rodește în creierele cele mai reavăne. Mincinoșii  „se prind” imediat. Ambiția și fragilitatea te pot duce la sinucidere. Cea mai banală idee este premoniția morții. Iubim mierea și nu iubim albinele, numai pentru că înțeapă? Animalele mari sunt mai puțin periculoase decât virușii. Pistolul prietenului nu este prietenul meu. Gardul cimitirelor nu este pentru morți, nici florile. Pietrele de pe caldarâm au fost cândva mândri munți. Este foarte ușor să fii dur, ba să te și lauzi cu asta, citește în ochii celorlalți.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nebun cap. 8

 

 

 

 

Prietenii mei, Iamădeguler și Șutmăreț au intrat într-un con de umbră. Îmi este dor de ei. Cândva mă plimbam cu o domnișoară, i-am spus să-mi țină geanta și am sărutat-o. Astfel am cucerit-o pentru câteva semestre. Ceea ce am de spus, nu voi mai spune niciodată. Comunicare interzisă. Viața pe creștet, la creșă  cu Beckett, ulciorul se sparge  lovit de catarge, inelul de aur  purtat de un maur, cișmeaua mai curge cu sânge și fuge, oprește nebune rima pe strune, că struna, nebuna  lovește întruna,   pământ străveziu, ev mediu târziu, beau apă din cască,  străbuna mea flască, semne prea multe  de  cnuturi bătute, cazanul așteaptă un diavol se scapă, auzi primăvară, cum vine pe scară? A muri în somn, a nu mai muri. Femeia la treizeci de ani, de Balzac, o povestire, mi se părea neinteresantă  când aveam eu optsprezece, apoi îmi aminteam cum mă uitam la o călugăriță venită la Vatra Dornei să se trateze de stomac. Mă uitam ca la o icoană, o văd și acum, avea un oval perfect al chipului, ochi negri, sprincene mai frumoase decât orice aranjament, buze  neiertător de frumoase,  un corp unduitor în hainele lungi și negre ale călugăriei, o prizonieră a propriei frumuseți. Am visat-o mult timp, o văzusem când abia eram de clasa a opta. O mai trăi? Apoi, mulți ani mă gândeam ce ocupație ar avea o necunoscută  în tramvai,  în autobuz, era o curiozitate pe care Balzac mi-o insuflase, cine era  necunoscuta?  Juristă, contabilă, profesoară,  vânzătoare, orice amănunt mă făcea să fac  supoziții. Eram convins că voi scrie cel puțin zece romane. Dar tainele au rămas taine, romanele  le-au scris alții. Eu am trecut cu arme și bagaje la poeți, iar poeții s-au dus care încotro. Unii au murit. Alții abia salută. Nu-i nimic. Eu scriu ce îmi trece prin cap. Mâinile mele  se odihnesc, transplanturile de adevăr încercate de mine au reușit în parte, eu nu mi-am dorit să fiu un simplu funcționar al tragicomediei moderne, am vrut să-nving apatrențele unei strări de nepăsare și stadiul unei civilizații  îngândurate, mâinile mele se odihnesc ca înaintea unei frumoase glume făcute de un mort, care sărind de pe catafalc își face drum spre ieșire.Disperate, păsările se aruncă în străfundul cerului. Mie nu mi-a răspuns nimeni la nici o întrebare. Marea  se simte apăsată de prea multe vase de mare tonaj. O șoaptă zboară dintr-o carte în alta.  Fiecare fir de nisip reprezintă un fost imperiu. Ați văzut  un corb cu o rază de lună în cioc?  Eu am văzut. Pentru un pictor  firimiturile de pâine sunt filigrane pe masa tăcerii.   Mi-ar plăcea  ca după ce voi fi decapitat, capul meu să fie coborât într-o fântână răcoroasă, adâncă. Totodată mi se pune în vedere să nu mai repet eroarea, în caz contrar voi fi trimis pe Insula Diavolului, precum căpitanul Dreyfus,  Henri Chariere.. Stâlpii de telegraf cântă ca niște privighetori. Am visat că abia îmi mişcam picioarele, le simţeam din lut. Ochii abia mai vedeau, limba îmi era grea şi  aluneca  precum un somon, în gât simţeam un măr, m-am trezit.  Aşa era, totul era adevărat, doar inima ticăia, mi-a spus, stai liniştit, sunt cu tine. Lângă Spitalul Colţea un cerşetor  se bâţâia cu o viteză inimaginabilă. Mâinile, capul, genunchii, toate au mişcări oscilatorii. Oamenii nu prea îl băgau în seamă considerând că este un simulant. Are în cutia din faţa sa cam zece monede de zece bani.   Priveam covorul cu patrate concentrice, papagal refăcut după canoane estetice, ascultam geamătul mobilei retrăindu-şi căderea şi-un bâzăit în amiază, măsurând încăperea. Trebuia să dorm după asprele legi ale creşterii, să dorm în loc să urc  pe ziduri cu meşterii..La fântâna nebăută-ndeajuns mă întorc, la  anii noştri prea tineri, neistovita culoatre mov, jder în întunecime, horă-ntâlnind mâna ta, chip străin, oh, prea devreme murim prima oară, prea devreme murim... O parte din legi s-au şters prin plecarea voastră, tăcerea m-a învelit ca pe un  vierme blând, de mătase, în edificiul părăsit cineva a intrat frumos şi alb, încăperile i-au devorat chipul, eu privesc prin transparenţa clipei. Cine mă va elibera de aripi înainte de a mă închide în mine? Peştele cel lacom este prins în cârlig. Cel leneş, visător trece şi nici nu se uită. El ştie ce este viaţa, dar nu spune. Vecini cu mine, o familie, bunica, mama, două fiice, una mai frumoasă decât alta. Tatăl, mecanic pe undeva, a părăsit familia, bani nu dă, pe fete le înjură, şi-a găsit  o amantă, totul brusc şi ... nemotivat. Dar ce este motivat în viaţă? Destui au minte de peşte. Unii se trezesc, alţii dorm o viaţă.Cu cât pătrunzi mai mult în  vâltoarea vieţii, cu  atât  înţelegi fragilitatea  argumentelor.  Să nu tragi cu arcul, dacă nu este al tău, spun vechii indieni. Nu te urca pe munte, când vederea nu te ajută. Un felinar în depărtare poate fi  cu totul altceva decât crezi.Gura ei aştepta sărutul, lacrimile ei erau o chemare a fericirii, inima ei se zbătea încă, prinsă în plasa copilăriei şi totul a fost curmat de un glonţ, de o ardere intensă care a pornit glonţul, de mult  trupul ei zace inutil în pământ,  sufletul ei este departe, mâna care a ţinut pistolul, scrie azi despre trecut, desprte dreptate şi neagă istoria fetei moarte.Nu te teme, şi-a spus, vântul sorbea din căldura trupului său, nu te teme, şi-a spus, tremura ca o stea tot mai înaltă deasupra pământului. Memoria nu face zgomot ca şi morţii, împuşcăturile sunt amortizate, focurile s-au stins, dar nu este întineric, memoria este fiica Luminii, aşa cum şi morţii pe care îi iubeşti sunt ţesături fine de lumină. Cine  a zvântat sudoarea celor duşi la execuţie? Cine i-a privit în ochi cu ochii milei? Cine le-a pus degetul pe bizele în murmur? Cine a oprit execuţia, a dat la o parte ţeava flămândă a puştii, a ridicat bătrânul, femeia, copilul? Toată treaba au dus-o la capăt trăgaciul şi glonţul plecat fără gânduri şi fără întoarcere. În rest nu era nimeni.

 

                                        

 

 

 

 

Anticomunismul, antisemitismul și extrema dreaptă

 

Societatea românească (și, implicit, evreii) a trecut în secolul 21, cu un bagaj  de experiențe dureroase și șocante.  Acordarea dreptului la cetățenia română, prin Constituția din 1923, tuturor minoritarilor a coincis, în timp cu inițierea și emergența unui extremism ultranaționalist, ai cărui corifei  au fost profesorul ieșean A.C. Cuza și  studentul zurbagiu și asasin, apoi lider politic, Corneliu Zelea- Codreanu. Zigu Ornea a scris o carte de referință – „ Anii treizeci. Extrema dreaptă românească”. „ Jurnalul”  lui Mihail Sebastian, publicat abia în 1995, dezvăluie anumite aspecte regretabile cu privire la afilierea unor intelectuali de frunte la  extremismul de dreapta ( nici cel de stânga nu este mai bun) , chiar admirația față de „carismaticul” Codreanu, dictatorul nazist Hitler. Guvernul Goga-Cuza, dictatura carlistă, venirea la putere în septembrie 1940 a generalului Antonescu asociat cu Mișcarea Legionară au adus  mari prejudicii democrației în România, iar evreilor riscul unei nimiciri quasi-totale. Familia mea avut de suferit, eu m-am născut la mii de kilometri de România, bunicii din partea mamei au fost împușcați pe malul Bugului. În familia mea au fost și comuniști și sioniști de vază, aceasta este istoria evreilor europeni. Pe canalele mass media, în unele cărți, pe Internet apare des sloganul – „ Comunismul a fost adus  în România de evrei, care , apoi, au plecat pentru o viață mai bună, în Israel”. Orice minciună are  un procent  de adevăr. Unii evrei au crezut în comunism, care promitea armonia socială și interetnică, adică, pentru evrei – dispariția antisemitismului. Acum se știe cum este și cu internaționalismul comunist – o gogoriță. Din 800.000 de evrei, cel puțin, câți erau în România, în 1938, doar circa o mie erau membri sau susțineau PC din România. Au fost și numeroși comuniști români, maghiari, etc. În 1989, peste trei milioane erau membri ai PCR, acum nimeni nu se mai recunoaște adept al comunismuluii, ceea ce este normal. Liderii evrei, comuniști Ana Pauker ( arestată în 1952, cu aprobatrea Moscovei) ,Iosif Chișinevschi ( îndepărtat în 1958) ,  Nikolski ( șef al Securității, o perioadă) , Valter Roman ( fost voluntar în Spania și ofițer sovietic, marginalizat sistematic de Dej), Leonte Răutu, cel mai longeviv  colaborator al regimului comunist, la nivelul conducerii, erau internaționaliști care s-au dezis de tradiția iudaică, chiar au persecutat sioniști, lideri religioși. Comunismul  a respins orice religie, ca și orice  naționalism în afară de cel românesc, pe care Ceaușescu l-a  altoit pe ideea de comunism, eliminând orice  pretenții, fără deosebire de „rasă,  credință”, etc.  Evreii  din România au început să plece în patria strămoșilor încă din secolul XIX, primul congres sionist din lume fiind ținut la Focșani, în 1881. Statul Israel a devenit un stat modern și economic bine plasat, pe baza muncii propriilor cetățeni, printre care și 400.000 de originari din România.

O altă minciună care se vehiculează este așa numita trădare a evreilor basarabeni, care ar fi batjocorit, măcelărit militari români în 1940, iar după 22 iunie 1941 au susținut cauza URSS. Nu există dovezi despre atitudinea  colectivă a evreilor basarabeni, iar cazurile izolate  nu pot fi generalizate. În schimb câți știu despre pogromul de la Dorohoi, din 1940, când zeci de evrei pașnici au fost împușcați în cimitirul evreiesc, la ordinul unui locotenent fanatic antisemit? Pogromul de la Iași, din 28 iunie-3 iulie 1941 a fost „motivat” de o altă minciună – evreii din Iași ar fi semnalizat noaptea obiectivele importante, ajutând astfel aviația sovietică să le bombardeze. Câteva mii de morți, ca și multe alte victime erau total străine de asemenea acțiuni. La fel s-a întâmplat la Odessa, unde 20.000 de evrei basarabeni refugiați au fost arși de vii sub acuzația că ar fi participat la minarea  clădirii comandamentului român . Fiecare om cu judecată ar putea să știe că  serviciile secrete au  misiunea, în cazul unui conflict militar să infiltreze agenți în spatele frontului inamic, indiferent de etnie, ruși, ucrainieni, români, evrei, etc.

Pe lângă sloganul așa zis anticomunist, că „evreii au adus comunismul”, se dezvoltă o tendință îngrijorătoare de revigorare a fostei extreme drepte, de cultivare fără nici o nuanțare a  memoriei unor fiști extremiști, numai sub motivul că au avut de suferit sub regimul comunist. Oare extrema stângă și extrema dreaptă  oferă soluții populației acestei țări?  Personal nu cred. La alegerile locale s-a înscris și Partidul „ Totul pentru Țară” cu sigla Gărzii de Fier. Constituția interzice punerea în circulație a simbolurilor extremiste, ca și a ideologiilor extremiste, pozițiilor negaționiste. Dar despre Constituție se vorbește prea puțin, la obiect, și prea mult la modul general, abstract.

Cert este că anecdota cu bicicliștii vinovați de toate relele, ca și cu scufundarea Titanicului de către evreul Iceberg  rămân aplicabile. Mai deunăzi auzeam o discuție liberă în Cișmigiu,  în care un  om care nu părea  ramolit afirma că toți pedeliștii sunt evrei, începând cu președintele. Altul afirma  în  replică evreitatea useliștilor. Poftim, mai înțelege ceva.

BORIS MARIAN