|
Gertrude Stein(3 februarie 1874-27 iulie 1946)- 140 de
ani
|
|
|
|
|
Gertrude
Stein a fost o scriitoare americană
celebră, poetesă, dramaturg, colecționară de artă modernă. S-a născut la Pittsburgh-Pennsylvania, a trăit în California, apoi
la Paris, unde a rămas o bună parte a vieții. A deschis un salon vizitat de
celebrități ale lumii artististice și literare din Europa și America, printre
care strălucea în primul rând Picasso, care i-a făcut și portretul. Ernest
Hemingway a fost și el prezent adeseori. In 1933, Stein a publicat memorii din
anii parizieni sub titlul, The
Autobiography of Alice B. Toklas, scrise , de fapt de
partenerul ei de viață. Cartea a fost un bestseller, făcând-o celebră. Tatăl ei
a fost un om de afacetri bogat din San Francisco. A urmat atât învățământul
laic, cât și cel iudaic. Apoi a studiat la Harvard University, fiind studenta
lui William James, o celebritate în lumea universitară. Concepțiile pe care și
le-a format au apropiat-o de Virginia Woolf , James Joyce., de psihologia lui
BF Skinner. Este una dintre
inițiatoarele „dicteului automat” ca metodă de versificare. A fost atrasă , pe
plan științific de studiul embriologiei.
W. James o considera una dintre cele mai strălucite studente din cariera sa. O altă preocupare a fost impunerea drepturilor
femeilor, fiind o precursoare a feminismului. A
avut adeseori un comportament excentric, adoptând și homosexualismul. Henri Matisse i-a făcut portretul, fără a
specifica numele ei. Mult timp i-a fost alături, fratele ei , Leo. A început să
colecționeze lucrări din colecția lui Vollard, la Paris, semnate de Cezanne,
Renoir, Gauguin,Delacroix, Picasso,Matisse, ș.a. Colecția ei a devenit un loc
de pelerinaj artistic, valoarea achizițiilor fiind considerabilă.Nu lipseau
lucrări de Daumier, Lautrec, ș.a.Frații, surorile ei , i-au urmat exemplul,
ulterior Muzeul din Baltimore beneficiind de aceste achiziții. O parte dintre
exponate au fost transferate de fratele Leo lângă Florența, în Italia, între
Gertrude și Leo intervenind un conflict care a durat până aproape de moarte.
Gerterude Stein a preferat mai mult
lucrări de Picasso , Gris,cubiști, ș.a.Relațiile ei cu marii scriitori ai
interbelicului erau cunoscute și trezeau interesul publicului. Ea a introdus
sintagma „ generația pierdută” pentru scriitorii care, de fapt au fost cei mai
apreciați ulterior. ” The Making of Americans” este dintre scrierile cele mai des citate, ea
reflectă modul cum s-a format personalitatea scriitoarei. Influența cubismului,
a altor curente moderniste, ermetismul
au influențat-o considerabil. „ Excitarea existenței pure”, „manipularea
emoțională” erau termeni curenți în maniera ei. Folosea repetițiile , de ex. „
trandafirul este un trandafir”, ș.a. , creeațiile sale în poezie au fost
preluate de muzicieni, s-au scris opere moderne, de ex. „ Patru sfinți în trei acte”.Gertrude Stein
organiza expoziții de mare succes în Franța și în SUA. Din 1934, ea este mai
mult prezentă în SUA. A fost primită cu entuziasm, s-a împrietenit cu Eleonore
Roosevelt, cu Charlie Chaplin. În timpul celui de al Doilea Război Mondial s-a aflat în Franța, a beneficiat de protecția
regimului de la Vichy, ceea ce nu a constituit pentru ea un motiv de laudă, dar
excentrismul și faptul că era o celebritate i-au salvat viața. Este greu de
acceptat faptul că Gertrude Stein l-a propus pe Hitler pentru Premiul Nobel în
1938, lăudându-i ulterior pe Franco, pe Petain, criticându-l pe Roosevelt.
Analizând la rece comportamentul ei din ultimul deceniu de viață , am putea să
constatăm un dezechilibru în ceea cea
inttrepprins și a scris, o dovadă că
uneori și mințile unor oameni extrem de inteligenți o pot „lua razna”. Nu are niciun rost să fie ascunse aceste aspecte biografice. Este vorba de o
personalitate cu sinuozități grave dealungul vieții. O oglindă a unei derute în
rândul intelectualității din interbelic. A murit de cancer, fiind înmormântată
în cimitirul Pere Lachaise. Nu i s-au reproșat declarațiile aberante din
ultimii ei ani. A fost în stare să-i admire și pe Stalin, Trotsky, Mussolini,
îi plăceau personalitățile de orice natură.În domeniul sexualității avea
aceleași oscilații pornind de la teoriile lui Otto Weininger. „Nimic din ceea
ce era omenesc nu îi era străin”, s-ar fi putut spune despre ea, nu cunoștea
păcatul nesincerității sau obediența, cu
orice risc. A fost admirată și detestată cu aceeași intensitate. Una dintre
cele mai controversate scrieri ale ei este „QED”. La New
York i s-a ridicat o statuie. Opiniile despre ea sunt celer mai diverse. Dar nu i se neagă inteligența și buna
credință, poate o naivitate dusă la extrem, diferită de cea a mediocrilor.
Bibliografia ei este impresionantă- circa
30 de cărți originale și sute de trmiteri bibliografice.
BMM
Opere publicateThree Lives (The
Grafton Press, 1909)
- White
Wines,
(1913)
- Tender buttons: objects, food, rooms (1914) online at
Bartleby
- An Exercise in Analysis (1917)
- A
Circular Play (1920)
- Stein, Gertrude (1999), Geography
and Plays, Mineola, New York: Dover, ISBN
0-486-4087-4.
- The Making of Americans: Being a History of a
Family's Progress (written 1906–8, published 1925)
- Four Saints in Three Acts (libretto, 1929: music by Virgil
Thomson, 1934)
- Useful
Knowledge (1929)
- How to
Write (1931)
- They must. Be Wedded. To Their Wife (1931)
- Stein, Gertrude (1998), Operas
and Plays, Barrytown, New York: Station Hill Arts, ISBN
1-886449-16-3.
- Matisse Picasso and Gertrude Stein with Two Shorter
Stories (1933)
- The Autobiography of Alice B. Toklas (1933)
- Stein, Gertrude (1934), Portraits
and Prayers, New York: Random House, ISBN
978-1-135-76198-1.
- Lectures
in America (1935)
- The Geographical History of America or the Relation of
Human Nature to the Human Mind (1936)
- Everybody's Autobiography (1937)
- Picasso (1938)
- Doctor Faustus Lights the Lights (1938)
- The World is Round (1939)
- Paris
France (1940)
- Ida: A
Novel (1941)
- Three Sisters Who Are Not Sisters (1943)
- Wars
I Have Seen (1945a)
- Stein, Gertrude, À la
recherche d'un jeune peintre, USA: Yale University (Riba-Rovira).
-
(1945b), Fouchet, Max-Pol, ed., „À la recherche d'un jeune peintre”, Revue Fontaine (Paris) (42): 287–8. Riba-Rovira. -
(1946a), Reflections on the Atom Bomb, University of Pennsylvania, http://www.english.upenn.edu/~afilreis/88/stein-atom-bomb.html. - Brewsie
and Willie (1946b)
- The
Mother of Us All (libretto, 1946c: music by Virgil Thompson 1947)
- Stein, Gertrude (1946d), Gertrude
Stein on Picasso, London: BT Batsford, ISBN
978-0-87140-513-5.
-
(1995), van Vechten, Carl, ed., Last Operas and Plays, Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, ISBN 0-8018-4985-3. - The Things as They Are (written as Q.E.D.
in 1903, published 1950)
- Patriarchal
Poetry (1953)
- Alphabets and Birthdays (1957)
- Stein, Gertrude (1970), Burns,
Edward, ed., Gertrude Stein on Picasso, New York: Liveright
Publishing, ISBN
0-87140-513-X.
- Stein, Gertrude; van Vechten,
Carl (1986), Burns, Edward, ed., The Letters of Gertrude Stein and Carl
Van Vechten, 1913–1946, New York: Columbia University Press, ISBN
978-0-231-06308-1.
- Stein, Gertrude; Wilder,
Thornton (1996), Burns, Edward; Dydo, Ulla, eds., The Letters of
Gertrude Stein and Thornton Wilder, Yale University Press, ISBN
978-0-300-06774-3.
- Stein, Gertrude (1998a),
Chessman, Harriet; Catharine R, eds., Writings 1903–1932, Library
of America, ISBN
978-1-883011-40-6.
-
(1998b), Chessman, Harriet; Catharine R, eds., Writings 1932–1946, Library of America, ISBN 978-1-883011-41-3.
- Toiklas, Alice (1973), Burns,
Edward, ed., Staying on Alone: Letters, New York: Liveright, ISBN
0-87140-569-5.
- Grahn, Judy, ed (1989). Really
Reading Gertrude Stein: A Selected Anthology with Essays by Judy Grahn.
Crossing Press. ISBN
0-89594-380-8
- Vechten, Carl Van, ed. (1990). Selected
Writings of Gertrude Stein. ISBN 0-679-72464-8