Violon
d”Ingres
Amatorismul are un susținător în artistul Ingres, care picta,
cânta la vioară și scria versuri cu egal
sau neegal talent. Nu a excelat în
poezie, fiind mai cunoscut în istoria picturii.
Oricum , amatorismul merită respect, cât timp nu devine dominant și
pretențios. Scriitorul este
mare/mic - un profesionist. Cu
excepția lui Urmuz, Mateiu Caragiale, Ion Barbu ( 64 de poezii), a unor poeți
din sec. XIX, amatorii nu au lăsat capodopere, nici măcar opere. Iosif Brodsky,
ulterior laureat al Nobelului, ca poet american, fost chemat în fața instanței
din Leningrad, în 1969 să dea socoteală pentru parazitism social, iar la
întrebarea –cu ce se ocupă, a răspuns – poet. A fost condamnat la exil în afara
orașelor mari și la muncă obligatorie.
Poezia nu este o muncă. Poetul este un nimic. În România, nomenclatorul
profesiilor prevedea – scriitor de vagoane, dar nu exista scriitor. Abia în
1990, profesia de scriitor a căpătat suport juridic. Între talent și profesie
se interpune munca și dăruirea. Enescu s-a exprimat plastic referitor la
necesitatea muncii. De fapt, scriitorul trăiește pentru scris, nu neapărat din
scris, dar pentru scris. El este un grafoman de talent, spre deosebire de
grafomanii fără chemare. El simte permanent nevoia să scrie, să comunice, să
fabuleze, să imagineze. Este un mitoman de … geniu. Da, geniu pe înțelesul
etimologic, de la a naște. Cine nu simte această chemare la șabatul
vrăjitoarelor, al poeților, nu este decât un amator. Pare simplu să pui pe rime
un gând. Dacă te exprimi alambicat devii și mai interesant. Dacă mai ai și
cultură, cunoștințe în diverse domenii
poți atrage și admirația neprofesioniștilor. Un poet, ca și un
îndrăgostit poate muri pentru ceea ce iubește. Să mori scriind – maxima
fericire. Să trăiești scriind – la fel. Pe Internet s-au înmulțit site-urile
literare. Dacă sunteți atenți, veți vedea puțini scriitori, majoritatea sunt amatori.
Unii amatori au talent, dar nu s-au format ca scriitori. Viața te obligă
să practici orice profesie. Dar riști să te trezești ca Gregor Samsa.
Dragi amatori, aveți alternativa – fie vă luați în serios, fie lăsați loc celui
care trăiește, respiră poezie. Sună retoric. Dar câți s-au întrebat – bine, dar
ce face autorul acestui microeseu? Am făcut inginerie în anii
1965-1997. Mult, dar necesar. Am scris în paralel, noaptea. Din 1997
scriu zilnic, bine/prost, dar mă consider scriitor, nu sunt Ingres. O fac
din nevoie, din absolută nevoie. Chiar de nu aș avea nici un cititor, tot aș
scrie. Dacă cititorii ar fi hotărât soarta unor opere literare, nu ar fi
existat capodopere, nici Dante, nici , poate Shakespeare, nici Rimbaud,
Verlaine, nici Ion Barbu, Magda Isanos, poate Nichita Stănescu, care avea darul
prieteniei, adică puțini. Să nu ne
îmbătăm nici cu postumitatea. Este un joc al norocului. Dacă Max Brod ar fi ars
opera lui Kafka, el nu ar fi existat. Unii scriitori nu își cunosc propria
valoare din cauza indiferenței celor din jur. Sunt fericit să scriu, nu mă
interesează evidențierile, la școală
eram evidențiat până în clasa a șasea, apoi am început să scriu altceva decât
ne obliga programa de învățământ. Scriitorul este și trebuie să fie absolut
independent de orice , în afara legilor propriei dăruiri, care este divină.
Mulțumesc.
BORIS MARIAN