Sabbatai Zevi - mesianicul ciudat.

Sabbatai Zevi - mesianicul ciudat. Sabbatai Zevi s-a născut în august 1626 și a decedat în 17 septembrie 1676, în împrejurări nefavorabile cauzei sale, ca evreu convertit cu forța la islamism. A fost un rabin sefard și cabalist care a pretins a fi mult-așteptatul Mesia evreiesc, fiind fondatorul mișcării sabbateene.In februarie 1666, la sosirea sa în Constantinopol, Sabbatai a fost închis în urma ordinelor emise de marele vizir Ahmed Koprulu; în luna septembrie a aceluiași an, după ce a fost mutat în mai mute închisori în jurul capitalei, Adrianopol (sediul curții imperiale) pentru a se pronunța asupra acuzațiilor de instigare la răzvrătire, apoi, sub amenințarea cu moartea s-a convertit. A fost recompensat de către șefii statului otoman cu o pensie generoasă. Unii dintre urmașii săi s-a convertit de asemenea,aproximativ 300 de familii care au fost cunoscute sub.numele.de.dönmeh.Sabbatai Zevi sa născut în Smirna (Izmir, în Turcia de astăzi) pe (se presupune) Tisha B'Av sau 9 Av, 1626, sfânta zi de doliu. Numele lui a însemnat literalmente planeta Saturn, iar în tradiția evreiască "Domnia lui Sabbatai" (Cea mai mare planeta) a fost adesea legată de venirea lui Mesia .Membri familiei Zevi au fost romanioți de la Patras.Tatăl său, Mardoheu, era comerciant de păsări de curte din Moreea. În timpul războiului dintre Turcia și Veneția, Smirna a devenit centrul comercial levantin. Mardoheu a devenit agentul din Smirna al unei case de tranzacționare engleză și a reușit să obțină o anumită bogăție în acest job.În conformitate cu obiceiul evreiesc al timpului, tatăl lui Sabbatai avea să-l oblige să studieze Talmudul. Pe de altă parte, el a fost fascinat de misticism și Cabala. El a găsit Cabala ascetismul, prin care adepții săi au pretins a fi capabil să comunice cu Dumnezeu și îngerii, pentru a prezice viitorul și de a realiza tot felul de minuni. Pe parcursul primei jumătăți a secolului al 17-lea, ideile milenare ale abordării timpului mesianic erau populare. Ei au inclus idei precum răscumpărarea evreilor și întoarcerea lor în țara lui Israel, cu suveranitate și independență. Anul apocaliptic a fost identificat de către autorii creștini ca anii 1666, iar milenarismul a fost larg răspândită în Anglia. Această credință a fost atât de răspândită de Manase ben Israel, în scrisoarea lui Oliver Cromwell, astfel că Parlamentul britanic a făcut apel la acest curent, ca și la naționalismul autohton. În afară de aceasta teorie generală mesianică, a existat un alt calcul, bazat pe un pasaj interpretat în Zohar (un faimos text mistic evreiesc), și mai ales popular printre evrei, potrivit cărora anul 1648 trebuia să fie anul răscumpărării lui Israel prin Mesia lor evreiesc mult-așteptat.La 22 de ani, Sabbatai a început declarând urmașilor săi din Smirna că el era adevăratul.Mesia. Cu toate acestea, în acest moment el era încă relativ tânăr pentru a fi acceptat.Influența sa în comunitatea locală nu a fost larg răspândită. Chiar dacă Sabbatai a condus viața pioasă a unui mistic în Smirna timp de mai mulți ani, conducerea rabinică mai în vârstă l-a suspectat de nesinceritate și l-a excomunicat. În 1658, el a fost în Constantinopol, unde a întâlnit un predicator, Abraham Yachini (discipol al lui Iosif di Trani), care a confirmat misiunea mesianică a lui Sabbatai. Yachini se spune că a falsificat un manuscris în caractere arhaice. Raphael Joseph Halabi ( "din Alep") a fost un evreu bogat și influent, care a deținut o poziția înaltă de master pentru impozit agricol în Cairo sub guvernul otoman. El a dus o viață ascetică, care a inclus postul, scăldatul în apă rece și biciuirea corpului pe timp de noapte. A folosit marea lui avere pentru caritate, sprijinirea talmudiștilor săraci și cabaliști, cu care lua masa de cină cu regularitate. Shabtai sa împrietenit Raphael Joseph, care a devenit un susținător.și.promotor.al.pretențiilor.sale.mesianice.În anul 1663 Sabbatai s-a mutat la Ierusalim. Aici și-a reluat fosta sa practica ascetica de post frecvent și alte penitențe. Mulți au văzut acest lucru ca dovadă a evlaviei sale extraordinare. S-a spus că are o voce bună, fiind ascultat cu a cântat psalmi toată noaptea, uneori în spaniolă. A atras o mulțime de ascultători. Alteori se ruga la mormintele bărbaților și femeilor evlavioase. Importanta comunitate din Ierusalim la vremea a avut nevoie de bani pentru a suporta taxele grele impuse de guvernul otoman.. Sabbatai, cunoscut drept favorit al bogatului și puternicului Raphael Joseph Halabi a.fost.trmis.la.Cairo.să.obțină.ajutor.de.la.protectorul.său. In timpul masacrelor din Galiția, pornite de hatmanul Chmielnicki, o fată orfană pe nume Sarah, în vârstă de aproximativ șase ani, a fost găsit de către creștini și trimisă la o mănăstire. După zece ani, ea a fugit și a ajuns la Amsterdam. Câțiva ani mai târziu, a mers la Livorno,conform rapoartelor, ducând o viață de prostituată. Ea a pretins că este menită să devină mireasa lui Mesia. Sabbatai Zevi a trimis soli la Livorno să aducă pe Sarah cu care s-a căsătorit la casa lui Halabi. Frumusetea si excentricitate ei l-au ajutat Zevi să câștige noi adepți. Acest aspect ne amintește de Întâlnirea lui Iisus cu Maria Magdalena. Cu sprijinul lui Halabi - financiar și politic, o soție fermecătoare, Sabbatai a revenit triumfal în Palestina. El l-a cunoscut pe Nathan Benjamin Levi- devenit Nathan din Gaza, devenit foarte activ în cariera mesianică, ulterioară a lui Sabbatai, servind ca mâna dreaptă a lui Sabbatai și declarându-se pentru învierea Profetului Ilie, sprte a confirma venirea lui Mesia. În 1665, Nathan a anunțat că epoca mesianică va începe anul următor cu cucerirea lumii, fără vărsare de sânge. Mesia va conduce zece triburi pierdute înapoi în Țara Sfântă , călare pe un leu.cu.un.dragon.cu.șapte.capete.Se.observă.o.infleunţă.a.miturilor.extrem-orientale. Rabinii Ierusalimului au privit acţiunile lui Sabbatai cu mare suspiciune, și au amenințat pe urmașii săi cu excomunicarea. Recunoscând faptul că Ierusalimul nu ar fi cel mai bun loc pentru a adopta planurile sale, Sabbatai a plecat în orașul său natal, Smirna. Nathan a declarat că de acum înainte Gaza, și nu Ierusalimul, ar fi orașul sacru. Pe drumul său de la Ierusalim la Smirna, Sabbatai a fost întâmpinat cu entuziasm în Alep. În Smirna, unde a ajuns în toamna lui 1665, i s+a acirdat onoruri excepţionale. După o anumită ezitare, el însuși a declarat public ca fiind Mesia cel așteptat în timpul Anului Nou evreiesc în 1665; declarația sa a fost făcută în sinagogă, cu suflarea din sofar, și strigăte de "Trăiască Regele nostru, Mesia al nostru!".Urmașii săi au început să se refere la el cu titlul Amirah, un acronim ebraic pentru sintagma "Domnul și Împăratul nostru, Majestatea Sa fi înălțat" (Adoneinu Malkeinu Yarum Hodo).Sabbatai şi-a folosit puterea pentru a zdrobi opoziția, a concediat pe rabinul existent al Smirnei, Aaron Lapapa, și a numit pe Haim Benveniste în locul lui. Popularitatea lui a crescut, chiar şi printre oamenii de alte credinţe decât cea iudaică. Faima sa s-a extins în Italia, Germania și Țările de Jos, unde erau centre ale mișcării mesianică. Evreii din Hamburg și Amsterdam, au aflat despre evenimentele din Smirna de la creștini."Printre discipolii săi s-au.numărat rabinii Isaac Aboab da Fonseca, Moses Raphael de Aguilar, Moses Galante, Moses Zacuto, Haim Benveniste, menționat mai sus. Dionisie Musaphia, un adept al lui Spinoza, de asemenea, a devenit discipol. Oameni au răspândit zvonuri care s-au răspândit răspândit cu rapiditate, de exemplu s-a spus că în nordul Scoției a apărut o navă manevrată de de marinari care vorbeau ebraica. Drapelul a purtat inscripția" Cele douăsprezece triburi ale lui Israel ". Comunitatea evreiască din Avignon, Franța s-a pregătit să emigreze în noul regat în.primăvara.lui.1666.Încrederea de care s-a bucurat Sabbatai Zevi poate fi în mare parte explicată prin situaţia disperată a evreilor din Europa la mijlocul secolului al 17-lea. Pogromurilor sângeroase ale lui Bogdan Chmelnițki au reduc cu o treime populația evreiască din estul Europei și a distrus multe centre de învățământ evreiesc comunitare. Probabil cu acordul lui, aderenții lui Sabbatai au trecut la simplificarea multor ritualuri. Sabbatai.a.început.a.fi.numit.Primul.Fiu.al.lui.Dumnezeu,data naşterii,căsătoriei sale devenind sărbători.legale.La începutul anului 1666, Sabbatai a părăsit Izmir pentru Constantinopol . Nathan din Gaya profețise că, o dată ajuns la Constantinopol, Sabbatai şi-ar pune coroana sultanului pe propriul său cap. Marele vizir, Ahmed Koprulu, a ordonat arestarea imediată a lui Sabbatai la sosirea acestuia. El a fost tratat bine în închisoare, probabil din cauza mitei plătite. Acest lucru pare să fi fost datorat credinței în faptele miraculoase ale falsului Mesia. Dupa două luni de închisoare la Constantinopol, Sabbatai a fost mutat la închisoarea de la Abydos. Unii dintre prietenii săi au fost lăsate să-l însoțească. În ziua precedentă Paștelui, el a ucis un miel pascal pentru el și urmașii săi. El a mâncat-o cu grăsimea ei, o încălcare a legii evreiești. Se spune că a pronunțat peste ea binecuvântarea: "Binecuvântat să fie Dumnezeu, care.a.dat.înapoi.din.nou.ceea.ce.era.interzis.".Sumele imense trimise de către adepții săi bogați, farmecul soţiei Sarah, cooperarea cu oficialii turci și cu trimişi veniţi din Occident au permis lui Sabbatai să afișeze o splendoare regală în castelul închisoare din Abydos. Conturile vieții sale au fost exagerate și răspândite în rândul evreilor din Europa, Asia și Africa. În unele părți ale Europei, evreii au început să se pregătească pentru un nou "exod". În aproape fiecare sinagogă, inițialele Sabbatai au fost postate, și au fost introduse rugăciuni pentru el, în următoarea formă: ". Domnul să vă binecuvânteze și Regele nostru, Sfântul și drept Sabbatai Zevi, Mesia Dumnezeului lui Iacov" În Hamburg, Consiliul a introdus obiceiul de a se ruga pentru Sabbatai nu numai sâmbătă (Sabatul evreiesc), dar, de asemenea, de luni și joi. Necredincioșii au fost nevoiți să rămână în sinagogă și să se alăture în rugăciune cu un Amin rostit cu voce tare. Imaginea lui Sabbatai a fost tipărită, împreună cu cea a regelui David, în cele mai multe dintre rugăciune cărți, împreună cu formule și penitențe cabalistici. Dar unele evenimente au condus la căderea lui Sabbatai. Doi talmudiști polonezi proeminenţi l-au informat pe Sabbatai că în țara lor natală un profet, Neemia ha-Kohen, a anunțat venirea lui Mesia. Sabbatai a ordonat ca noul profet să apară înaintea lui. Neemia a ascultat porunca, ajungând la Abydos, după o călătorie de trei luni, la începutul lunii septembrie, 1666. Întâlnirea dintre cei doi s-a încheiat cu o nemulțumire reciprocă. Unii dintre sabbatianiţi au pregătit.uciderea.rivalului.lui.Zevi. Neemia a scăpat, fugind la Constantinopol, unde a pretins că doreşte să îmbrățișeze Islamul pentru a obține o audiență la Căimăcămie. El ia expus ambițiile lui Sabbatai. A informat Căimăcămia sultanului Mehmed IV despre ambiţiile lui Zevi. . Sabbatai a fost luat de la Abydos la Adrianopole, unde vizirul sultanului ia oferit trei opțiuni- să supună unei verificări divinitatea sa -adică o salvă de săgeți să fie îndreptată asupra sa; să fie tras în țeapă şi a treia - el s-ar putea converti la Islam. În ziua următoare (16 septembrie 1666) Zevi a venit în fața sultanului, lepădat de veșmintele evreiești și a pus un turban turcesc pe cap. Astfel, convertirea sa la Islam a fost realizată. Sultanul a fost mulțumit și l-a recompensat pe Sabbatai, conferindu-i titlul de Mahmed Effendi, numindu-l totodată ușier al său, cu un salariu generos.Oficialii Sultanului au ordonat ca Sabbatai să ia o. a doua.pentru.a.demonstra.convertirea.sa.Convertirea lui Sabbatai a devastat pe adepţii săi. Musulmani și creștini deopotrivă au ridiculizat acest gest. În ciuda apostaziei lui Sabbatai, mulți alţi aderenţi au păstrat credinţa în el, cu tenacitate, susținând că şi convertirea a fost o parte a sistemului mesianic. Profeți, cum ar fi Ghazzati și Primo, care nu au fost interesați în menținerea.mișcării,au.încurajat.o.astfel.de.credință. În luna martie, 1668, el a anunțat că a fost cuprins de "Duhul Sfânt" de la Paști, și a primit o "revelație". El, sau unul dintre urmașii săi, a publicat o lucrare mistică în care se pretindea că Sabbatai a fost adevăratul Mesia, în ciuda convertirii sale, al cărui scop a fost de a aduce mii de musulmani la iudaism. El a spus sultanului, cu toate acestea, că el a încercat să convertească evreii la Islam. Sultanul a permis lui Sabbatai să se asocieze cu alți evrei și să predice în sinagogi. El a reușit să aducă un număr de musulmani la prelegerile sale cabalistice. Treptat, turcii s-au îndepărtat de Sabbatai, i-au oprit salariul de ușier și l-au exilat la Constantinopol. Când a fost descoperit cântând psalmi cu evreii, marele vizir a ordonat alungarea lui la Dulcigno, in Muntenegru. În luna august 1676 , Sabbatai s-a adresat Comunității Evreilor din Berat, Albania, solicitând cărți religioase, dar a murit la scurt timp după aceeea. Locul mormântului său estedisputat de Salonic și Dulcigno.Adepți ai sabbatianismului.există.și.azi.în.Turcia,în.alte.țări.vecine.Formal sunt muslmani, dar practică în.secret.ritualul.mozaic.oarecum.reformat. ] BORIS MARIAN MEHR

Războiul pentru întregirea neamului (1916 - 1919)

Războiul pentru întregirea neamului (1916 - 1919) 14 august – o sută de ani de la intrarea în război Răsboiul cel mare, în care au murit milioane de oameni din toate continentele pământului, a produs o schimbare enormă și în viața poporului român.Evreii au participat în mare număr la Războiul de întregire a României, direct, ca militari de la soldați la ofițeri supreiori., dar și material, publicitar, etc. Una dintre urmările acestui război a fost căpătarea de drept a cetățeniei române pe care pașoptiștii au promis-o, domnitorul Cuza și el, dar numai la presiunea Occidentului, Constituția regală din 1923 a inclus un articol privind la acest drept. România a fost una dintre ultimele țări , din păcate și spre rușinea liberarilor brătieni, oponenți până în pânzele albe, care s-a aliniat spiritului modern, european. Pentru români, revenirea Ardealului, Basarabiei la patria de suflet și tradiție dacică a fost o renaștere geo-politică. Austria habsburgică, vecinii unguri,sașii, otomanii, rușii dintotdeauna au umilit și nedreptățit locuitorii țărilor române în toate veacurile, pe motive religioase, cu substrat economic. Un fenomen periculos a fost maghiarizarea forțată a românilor ardeleni. Mult au avut să sufere și românii din Bucovina, răpită de Austria dela Moldova în anul 1775. Primul război mondial a dus la dispariția benefică a imperiilor habsburgic, otoman și țarist. SUA a fost prima oară implicată într-un conflict european.După tratative îndelungate, guvernul Ro¬mâniei de sub prezidenția lui Ion I. C. Brătianu reuși să încheie cu Tripla-Antantă o convenție prin care se recu¬noscu dreptul de stăpânire asupra Ardealului până aproape de Tisa, asupra Banatului întreg și asupra Bucovinei.La 14/27 August 1916, România declară răsboi Austro-Ungariei.Mauriciu Brociner, erou din războiul anti-otoman, de Independență din 1877-1978, a participat și la acest Mare Război. Este demn a se aminti rolul regelui Ferdinand în implicarea României, spre binele patriei române. Înaintarea fulgerătoare a armatei române s'a făcut prin 18 locuri din munții Carpați. Aceștia încetaseră a mai fi graniță. Autoritățile ungurești se grăbiră să aresteze preoți, învățători și alți fruntași români și să-i ducă departe în temnițe. Poporul, în frunte cu cei scăpați de închisoarea ungurească, întimpinà pretutindeni, cu toată căl¬dura , pe ostașii desrobitori. În curând partea de Miazăzi-Răsărit a Banatului, județul Hunedoarei la Miazăzi, județul Sibiului dela marginea orașului Sibiu spre Răsărit, județele Târnavelor parte mare, apoi județele Făgăraș, Treiscaune, Brașov, Odorheiu și Ciuc erau în stăpânirea Românilor. Poetul Trivale a murit în acest război, era evreu și patriot român. Nu vom analiza istoria bătăliilor militare, de multe ori extrem de sângeroase, de ocuparea Bucureștiului de armata germană, de trădarea unor intelectuali de marcă, nu îi menționăm.Se știu. Presa evreiască a fost în mare parte alături de patrioții români. Este curios că Bulgaria a luptat contra României, alături de Turcia, deși vecinii din sud au fost direct ajutați în 1877 să se elibereze de Turci. Mult ajutor la refacere a constat în sosirea armamentului nou, venit de la aliații din Apusul Europei, și misiunea franceză, compusă din 289 ofițeri, 37 piloți de avioane, 88 medici, farmaciști și veterinari, în frunte cu generalul Berthelot, care a stat în fruntea misiunii franceze și a 115o de militari francezi. În 1917 imperiul țarist se destramă sub loviturile noilor partide democrate și desigur a bolșevicilor. Astfel, o bătălie cu mare impact, cea de la la Nămoloasa, în partea frontului dinspre Du¬năre, din 23–25 iunie, a fost pierdută. Pagini de eroism au scrise la Mărășești și la Mărăști. Eroi au fost soldații români , ca și ofiețerii superiori Eremia Grigorescu, Grigore Ignar, ș.a. August 1917 rămâne ca o pagină de neșters în istoria României. Sfatul țării din Basarabia hotărî la 9 Aprilie 1918, că „Basarabia ruptă de Rusia acum 106 ani (la 1812) din trupul vechei Moldove... De azi înainte și pentru totdeauna se unește cu mama sa Ro¬mânia”. Al doilea război mondial a schimbat soarta Basarabiei. În 1918 se prăbușește imperiul german, social-democrații preiau parțial controlul. Soarta războiului provocat de Germania începe să se întrevadă. În Ungaria se formează un guvern pro-bolșevic, iar acesta ridică pretenții asupra Transilvaniei. Armata română ajunge la Budapesta,în 1919, Ardealul este salvat. La fel și Bucovina, ocupată înaintea rîăzboiului de Imperiul austro-ungar, care dispare ca stat. O dovadă de prietenie cu românii, față de dușmanul comun, ungurii, au dat sârbii, cari s-au grăbit, venind în urma francezilor să ocupe Banatul și Aradul. La Confetrința de pace de la Paris, România nu reușit să câștige ceeace s-a asigurat prin tratatul de pace din 1916. Frontiera dinspre Apus a fost știrbită, căci din Banatul român s-a dat Serbiei o parte, iar înspre Tisa nu s-a lăsat ținutul Bichiș-Ciabei, locuit mai ales de Slovaci. Au mai fost trunchieri nedrepte. La 10 August 1920 s'a semnat, în Sévres (lângă Paris), tratatul cu Austria, cu privire la Bucovina. Tratatul de pace cu Bulgaria se semnase încă dela 27 Novembre 1919 în Neuilly. Tratatul pentru recunoașterea unirii Basarabiei cu România s'a semnat la 28 Octobre 1920. Jertfele armatei române au fost uriașe,în lupte și în spitale au murit din 1916–1919 217 mii soldați și 2330 ofițeri. Numărul văduvelor de răsboiu e de 55 mii 906, iar al orfanilor, socotind numai pe cei îngrijiți de stat, era de aproape 50 de mii. Mare a fost șt numărul persoanelor civile ucise de bombele din avioane sau împușcate și omorîte altfel de dușman. În număr rotund, vechiul Regat a jertfit pentru idealul întregirii neamului 300 mii de oameni. Printre ei, mii de evrei care nu avea încă nicio cetățenie. BORIS MARIAN MEHR