Academia
ROMÂNĂ PUBLICĂ O ISTORIE A EVREILOR
La ultimul Târg Gaudeamus din noiembrie 2017/ București a fost
lansată ” O istorie altfel a evreilor
din România” de Teșu Solomovici,
cunoscut publicist și istoric,
editor în Israel și în România, la care
au participat acad. Nicolae Breban,
reputat romancier, jurnalistul Sorin Roșca Stănescu, numeroși specialiști și iubitori de istorie. Este un eveniment ce merită salutat nu numai
pentru efortul autorului, dar și pentru atenția acordată de înaltul for științific care este Academia. La ora actuală este
prima lucrare de amploare în acest domeniu. Cartea este autentificată prin prefețele semnate de două personalități –
acad. Dinu C. Giurescu și acad. Răzvan Theodorescu. Aceștia își
exprimă deschis sentimentele de simpatie și înțelegere a
istoriei etniei greu încercate care sunt
evreii, ca și admirația pentru
incursiunea curajoasă, benefică a
autorului într-o istorie ce mai are
lacune pentru oricare specialist. Bazată
pe o bibliografie bogată de sute de surse
și nume de autori, într-un volum de peste 600 de pagini cartea merită citită cu toată atenția
pentru obiectivitatea și erudiția demonstrată de Teșu Solomovici.
Privind numai coperta, cititorul
este atras spre lectură prin numele și
portretele postate – Gaster, Filderman,
Barasch, Dobrogeanu- Gherea, Alexandru Șafran, Sebastian, Zissu, Wiesel,
Goldfaden, Solomon Marcus, Tzara, Moses Rosen, Ana Pauker, Victor
Brauner,Marcel Iancu, Moshe Idel , cei doi Președinți ai FCER, acad. Nicolae Cajal z. L. și acad.
Aurel Vainer, actualul președinte, ș.a. Vom parcurge 47 de capitole, punțnd în evidență noutatea
acestei istorii scrisă
„altfel”. Tot în preambul se dau citate despre rolul evreilor din România în evoluția țării de-alungul secolelor, semnate de cărturari
și oameni politici de la Alexandru Macedonski la Klaus Iohannis,
actualul președinte al României.
Apoi intrăm în conținutul
cărții. La întrebarea cțnd au venit evreii pe aceste meleaguri se pot da multe răspunsuri, Se pare că
înaintea romanilor, grecii au antrenat și venirea unor evrei, ceea ce înseamnă câteva secole înainte de creștinare. Apoi, însuși Decebal a căutat o alianță cu evreii în lupta contra
cuceritorilor romani. Sfântul Apostol Pavel a călătorit în Balcani, iar Sf. Andrei este considerat părintele creștinismului în Daco-Romania. El
era originar din Palestina, fiind evreu.
Mai devreme, Zamolxis, zeul legendar al dacilor a avut
relații cu esenienii de la Marea Moartă. Tot esenieni au inspirat
și pe creștini. Este vorba de cercetări
arheologice cunoscute și publicate în ultimele decenii. Istoria khazarilor , un popor înrudit cu
ugro-finii și cu turcii, se întinde pe mai multe veacuri, de la sec. V la XIII,
deși imperiul lor a fost distrus în sec. X. În sec. VIII regele Bulan a trecut la mozaism și cu
el un număr însemnat de khazari.
Legendele despre Uriașii Jodovi se
explică prin venirea khazarilor pe teritoriul actual al României. Parțial s-au
amestecat cu evreii existenți, alții au
fost asimilați de popoarele vecine. Nume ebraice, monede, inscripții în piatră
dovedesc prezența evreilor și khazarilor iudaizați. Alexandru Odobescu, un
cercetător pasionat de arheologie
menționează acest fenomen. Uneori
khazarii erau confundați cu tătarii. În Evul Mediu exodul evreilor din sud, din est și din nord duce la
creșterea numărului lor în țările române. Antievreismul, diabolizarea
evreilor se instaurează în Europa,
implicit și aici. Deicidul, o acuză
adusă de creștini se impune ca normă de
respingere a evreilor. La fel și tendința de respingere a unui popor ce
nu mai avea o patrie proprie. Apare
calomnia de omor ritual, adică sacrificiul uman pe care evreii l-ar fi practicat de sărbători are o influență negativă asupra
unor mase ușor influențabile. În alte țări
evreii sunyt agresați și uciși, fie obligați să poarte semne
distinctive. În țările române nu s-a
ajuns la aceste măsuri. Dimpotrivă , au fost domni și boieri care au chemat
evrei și s-au folosit de ei pentru împrumuturi de bani, tranzacții, etc.
Nicolae Iorga nu a acceptat ideea existenței evreilor până la anul 1600.
Ulterior el și-a mai revizuit concepția.
În oastea lui Mihai Viteazu au fost
prezenți evrei, fie militari, fie furnizori de
alimente, mărfuri, arme. În sec. XVIII apare funcția de Hahambașa,
conducător al obștii evreilor din Moldova și Țara Românească. Un subcapitol al
cărții are titlul – Bani evreiești
într-o lume stagnantă. Este util să se înțeleagă rostul evreului
neguțător, zaraf, etc. de a sprijini , desigur nu fără un beneficiu,
activitatea social-economică a țărilor române. Trecem peste asăectele
cunoscute în sec. XVIII-Xix, hasidismul,
Haskala ( iluminismul), revoluția de la 1848. Se știu încă puține aspecte ale
activității Bnei- Brith ( Fiii legământului),
dar efectele au fost vizibile – emanciparea evreilor, solicitarea
unor drepturi egale, cetățeniei, multiplicarea relațiilor economice cu
exteriorul, etc. Un rol l-a jucat consulul SUA Peixotto, a oamenilor de afaceri Abraham Cohen Lânaru,A. Blumenfeld,
publicistului N.C. Popper, ș.a.
Masoneria nu s-a apropiat , ci chiar s-a
opus un timp emancipării evreilor, ceea ce spulberă mitul
subordonării masoneriei de către
evrei. Răspunsul a fost creșterea tendinței pro-sioniste. Primul istoriograf al
evreilor din România a fost Iakov Psanter ( 1820-1903).Rolul evreilor sefarzi,
veniți în sec. XVI-XVIII începe să scadă, așkenaziții ( evreii veniți din
Germania, Austria, Polonia) devin
preponderenți. Limba idiș , un
dialect format pe baza lexicului german din sec. XII-XIIi, cu adausuri românești, slave, se vorbește în toate
orășelele ( ștetlurile) României. Totuși
sefarzii au încă poziții puternice în lumea financiară – Hilel Manoah, Bally,
Halfon, Elias. Sefarzii , care vorbeau
ladino, un dialect spaniol, aveau un nivel cultural ridicat și peocupări
artistice. Unii considerau că
antisemitismul era provocat de
îmbrăcămintea și aspectul așkenaziților. Mulți evrei adoptă obiceiurile occidentale pentru a intra în
cercurile mai înalte. În Ardeal
antisemitismul provine din Austria, Ungaria. Un exemplu de multiculturalism îl
dă Cernăuți, unde trăiesc romțni, evrei, germani, polonezi, ucrainieni. Apar personalități, pe lângă rabinii hasizi,
adică apar oamenii modernității, Iuliu Barasch, Iuliu popper, „regele Țării de Foc”, Solomon Schechter,
descoperitorul Genisei din Cairo ( depozit de documente), ajuns în America, poi
teatrul evreisc al lui Goldfaden. Unii artiști ajung vedete internaționale.
Arhitecții evrei se remarcă prin
talentul lor. Dar destui evrei sunt meseriași apreciați de populația română- croitori, tinichigii, agricultori. Evreii
participă la Războiul de Independență din 1877-78, la Războiul de Întregire a
Neamului din 1916-1919. Constituția din 1923 aduce cu mare întțrziere dreptul meritat la cetățenie tuturor evreilor. Reacția cercurilor naționaliste a devenit acută. Rabinul Șef
dr. Niemirower, avocatul liberal Wilhelm Filderman apără în continuare etnia evreiască. Profesorul A C Cuza promovează un antisemitism deșănțat (
cuzismul), preluat de Mișcarea Legionară,
care se desparte de mentorul ei, grupându-se în jurul lui Corneliu Zelea
Codreanu. În Parlamentul de după Primul Război Mondial au intrat destui
aleși din partea evreilor, care formează
un Club al parlamentarilor evrei. România este vizitată de doi lideri importanți evrei – Chaim Weizman, viitorul
președinte al Israelului și Vladimir ( Zeev) Jabotinski, promotorul luptei cu arma în mână pentru eliberarea
Palestinei. Actorul Constantin Tănase care vorbea curent idiș, român fiind,
vizitează Palestina. Vasilache, român și
N. Stroe , evreu formează un cuplu artistic de succes. Totodată apare tendința românizării numelor
evreiești pentru a evita discriminarea, dar și cea de convertire la creștinism.
Lazăr Șăineanu, Tudor Vianu, Eugen Ionescu, Nicolae Steinhardt ( după al Doilea
Război, în închisoare fiind ) sunt cazuri ilustre. La fel Marcel Avramescu,
Richardt Wurmbrand. Dar Sebastian scria cu multă clarviziune – din calitatea de
evreu nu poți demisiona. Istoria sionismului
romțnesc este cunoscută din alte
lucrări, una fiind chiar a lui Teșu
Solomovici. Dureros este faptul că sioniștii plecați din România ca și liderii evrei din Palestina nu au înțeles la
timp pericolul grav pentru evreii rămași
pe care îl reprezenta extremismul
naționalist reprezentat de Germania nazistă și de cercurile extremiste românești,
inclusiv dictatura militară a
generalului Antonescu. Desigur, puțini
au realizat potențialul genocidar al
nazismului, atât cercurile din Anglia, Franța, dar și din SUA. La fel s-a
întâmplat cu evreii din România care puteau fi îndrumați să emigreze la timp
din fața Holocaustului. Chiar bunicii
subsemnatului au plătit cu viața dorința
de a rămâne în Cernăuți, în anii războiului. Puțini știau ce însemna Auschwitz
sau Transnistria. Zadarnic falși
istorici edulcorează realitatea, chiar
aghiotanții lui Antonescu făceau rapoarte
cutremurătoare despre situația evreilor din Transnistria – lipsă hrană,
șomaj total, frig, lipsă asistență medicală. La fel cu Pogromurile de la Dorohoi
( 1940), București, Iași( 1941).Nu reluăm. Teșu Solomovici nu ascunde nimic din
realitățile istorice. Faptul că el îl
numește pe Antonescu un mare patriot nu
înseamnă negativism, generalul a văzut istoria prin prisma pierderii
Ardealului de Nord, Basarabiei, Bucovinei, Dobrogei de Sud. România a
fost lovită în egală măsură de Germania nazistă pornită pe cucerirea lumii și de URSS,
condusă de un dictator paranoic și de o dictatură sângeroasă. Mulți ani
adevărul a fost ascuns de istoricii nu numai comuniști, dar și de unii
occidentali. Faptul că Antonescu a învinuit pe evrei de trădare este o
dovadă de îngustime și chiar cruzime. Evreii au suferit mult de-a lungul
secolelor, stigmatul „trădării” le-a fost pus în urmă cu două mii de ani.
Armata română nu a fost maltratată de
civilii bătrânii sau tinerii evrei, poate că au fost cazuri izolate.
Evreii nu aveau drept de a purta arme. Partizanii sovietici erau de toate
etniile. Odessa a fost un caz tragic, incredibil de crud. Au plătit 20.000 de
nevinovați pentru acțiunile partizanilor. La fel la Kiev, un caz similar, 60.000 de evrei au
fost mitraliați pentru o diversiune a partizanilor. Revenim la realitățile românești.