Ion Barbu- întâlnirea cu un Mare poet
Pe Ion Barbu nu l-am cunoscut direct, am citit cu enormă admirație moștenirea poetică, biografia cu pete, care nu m-au făcut să uit că este un Mare Poet. Am fost coleg cu un presupus nepot al său, care graseia, o fi graseind și Barbu, așa, aristocratic? Știu că a adus-o pe Nina Cassian în așternutul său , ceea ce nu era greu, dar a scris – „nespus de alba Nină”, adică era un om de „noblesse”. Tudor Vianu i-a fost bun amic. Nimic din ce s-a scris despre el nu întrece farmecul poeziei barbiene, poate cea mai europeană poezie românească. Acum citez pe nerăsuflate – sunt numai o verigă din marea îndoire/fragilă, unitatea mi-e pieritoare….Aduc Înaltei Cumpeni povara mea bogată….Tentacule lichide îți adâncești în spațiu….Așteaptă infinită și limpede ca marea/ să te cununi cu somnul și-n unde să te pierzi…”/ I-a admirat pe cei care îi erau aproape spiritual – Nietzsche, Pitagora ( îmi dezvelește-n Număr vertebra ei de fier”.
Barbu nu era nici mistic, nici șovin, era genial. Din sufletul său cad fulgi, el este sus, în cer. Îmi amintește uneori de Bach și de Beethoven. „ Prin marea de funingini, năvodul plin cu aur…Castelul tău de ghiață l-am cunoscut, Gândire Mitologiile greacă, latină, ebraică, germanică se regăsesc în aluzii frumos îmbinate. Îl readuce pe Anton Pann cu balcanismele sale, ex. Cântec de rușine, Răsturnica, apoi ecouri din Poe, cu Maelstromul său, apropierea simpatetică de Mateiu Caragiale, „arta marelui Mateiu”, vrea să încropească un club cu numele rebelului fiu al lui Ion Luca, îl plânge pe Bălcescu, pe care noi îl trecem în uitare, preia ceva din „aridul Arghezi”, din lirica evreului Baltazar, inventează Jocul secund, care devină o mascotă, amintește pe severul Șerban Cioculescu ( un ciclu este schema opritelor elanuri), se adresează lui Marcel Iancu, sincer admirat de Barbu, E. Lovinescu devine „scepticul mântuit”, nu-l uită pe generosul Al. Rosetti, pe Vladimir Streinu, prin Germania trece inventând rime bizare și încântătoare, Tudor Vianu este servit cu glume spumoase, etc. „ După melci” este un poem -ciclu strălucit care nu este defel schema opritelor elanuri, cum scria mai înainte, apoi , apogeul , Joc secund – sub influența vagă a lui Mallarme, „Din ceas, dedus adâncul acestei calme creste…răsare din coasta bărbătească al Evei trunchi de fum”. Citind pe Barbu trebuie să fii foarte atent la punctuație, altfel unele expersii ți se par negramaticale, când Barbu era un maestru al prozodiei și gramaticii. Urmează „Uvedenrode”, la același nivel cu Jocul secund, ex. – Păunul – se ploconea răsăritean și moale, „cripto”-balada- Riga Crypto și lapona Enigel, unicat în literatura română, Oul dogmatic ce amintește de Brâncuși, Ritmuri pentru nunțile necesare, un fel de Cântare a Cântărilor de un erotism exploziv și drapat artistic, ș.a. Nu puteau lipsi Nastratin Hogea, mai degrabă român decât ismaelit, Domnișoara Hus cea venită din mistica evomediană, Isarlîkul otoman, etc. Barbu a tradus puțin , dar pe alese, Rilke, Buadelaire, Shakespeare ( extraordinară incursiune în drama Richard III).
"Hipnotizat de - adânca și limpedea lumină/A bolților destinse deasupra lui, ar vrea/Să sfărâme zenitul și - ncremenit să bea/Prin mii de crengi crispate, licoarea opalină"…"Din aspra contopire a gerului polar/Cu verzi și stătătoare pustietăți lichide,/Sinteze transparente , de străluciri avide,Zbucnesc din somnorosul noian originar.", iată două citate care împiedică orice înregimentare a poeziei barbiliene strict într-un curent literar determinat. Poezia Umanizare scoate în evidență un conflict dramatic al ființei umane, care, în aspirația ei spre absolut, trebuie să opteze între două principii: intelectual și senzual, între contemplația " apolinică" și trăirea "dionisiacă". Poezia, declara Ion Barbu, le împacă pe amândouă într-un proces unic, într-o sinteză în care Gândirea se transfigurează luând forme concrete de " sunet, linie, culoare ".Ideea devine "muzică a formei în zbor, Euritmie", deci intuiție a esenței lumii. Aspirația spre cunoaștere are, în prima perioadă, un caracter cam abstract, de unde și, frecvent, răceala versurilor. Încercarea de concretizare se sprijină pe împrumuturi din mitologie, care lasă de obicei o impresie puternică de livresc. Recurgerea la elemente mitologice grecești și preocuparea deosebită pentru expresie i-au făcut pe unii cercetători (E. Lovinescu) să vorbească de un parnasianism al începuturilor literare ale lui Ion Barbu.Dacă poezia parnasiană franceză, reprezentată prin Leconte de Lisle sau José Maria de Hérédia, era fundamental decorativă și antiromantică în conținut neîngăduind elanuri sufletești, pe când la Ion Barbu, sub împietrita și recea marmură a versului, se răsucesc pasiuni violente, neliniști și aspirații tulburi, ceea ce denotă o structură romantică . Probabil că aceasta este și cauza pentru care și le-a refuzat mai târziu, socotindu-le că " decurg printr-un principiu poetic elementar ". El tinde spre o altă formulă poetică, depărtată de romantism, spre "un lirism omogen, instruind de lucrurile esențiale, delectând cu viziuni paradisiace ", pe care a realizat-o în următoarele etape ale creației sale. Îi sunt datori prin creație, Augustin Doinaș, Radu Stanca, ș.a. Călinescu și Cioculescu, admiratori ai poeziei barbiene nu au înțeles unele etape ale creației sale, socotind că el ar fi devenit artificial. Este o curioasă nereceptare a ceea ce înseamnă modernitatea în artă, în special în cazul lui Șerban Cioculescu.În Ritmuri pentru nunțile necesare sunt evocate trei căi de cunoaștere: prin eros ( sau senzuală), reprezentată astral prin Venus, prin rațiune, având simbol pe Mercur, și prin contemplație poetică, care e tutelată de Soare. Fiecare experiență este o "nuntă", adică o comuniune cu esența lumii, dar prin primele două contopirea nu este perfectă. Senzațiile permit numai un contact fulgerant , iar intelectul ignoră, pentru a face operațiile proprii cunoașterii logice, condiția fundamentală a universului, care este devenire continuă.Aspirația spre absolut se împlinește doar prin atingerea contemplației poetice, prin viziunea directă a principiului universal când: "intrăm Să ospătăm În cămara Soarelui Marelui Nun și stea, Aburi verde să ne dea, Din căldări de mări lactee, La surpări de curcubee, În Firida ce scântee / Etern" În termeni mai simpli poezia pune problema raportului dintre cunoașterea logică și cea metaforică așa cum o pusese și Blaga în Eu nu strivesc corola de minuni a lumii.În Uvedenrode pe aceeași temă a nunții e reluată într-un material poetic, ideea erosului ca încercare eșuată de cunoaștere. Titlul, inventat de poet, definește un spațiu de coșmar, "o râpă a gasteropodelor ", reprezentare a purei vieți vegetative. Faza de tranziție este de o puternică originalitate, derutantă pentru cititor, căruia i se solicită un efort mult mai mare decât de obicei pentru sesizarea semnificațiilor, a viziunii ample închise în imaginile concrete ale poemului. Limbajul este dens, termenii neobișnuiți, mulți neologistici sau rari. Este un ultim pas până la concentrarea extremă a expresiei din ciclul Joc secund.Ciclul Joc secund a fost tradus în franceză și în maghiară. Există și traduceri ale unor poezii în limba germană.
În volumul apărut în 1970, la Ed. Albatros, au fost incluse și memorii, ecouri de mare folosință și interes. Între 1921-1964 i-au apărut numai trei volume, dar numărul emulilor barbilieni este mare, nedeterminat.
Boris Mehr
_____________________________________________________ps._____. Pentru cei care nu cunosc personalitatea lui Ion Barbu ( Dan Barbilian) dăm câteva repere – poet, matematician, născut 18 martie 1895,Câmpulung-Muscel, decedat 11 august 1961,înmormântat la Cimitirul Bellu , căsătorit cu Gerda Barbu, studii Facultatea de Științe din București, la Göttingen, Tübingen și Berlin. Activitatea literară-1919 – 1961,curente literare parnasianism, ermetism, expresionism, ș.a..În matematică i-a avut dascăli pe Gheorghe Țițeica, Dimitrie Pompeiu, David Emmanuel, Traian Lalescu și Anton Davidoglu.A fost membru titular al Academiei de Științe din România începând cu 20 decembrie 1936. Originalitatea ideii matematice a lui Barbilian constă în reexaminarea modelului Poincaré al geometriei neeuclidiene a lui Lobacevski. Acest model generează în mod natural o distanță care poate fi reprezentată ca oscilație logaritmică.
"
"